Blog
בלוג מאמרים

ביטול דמי מזונות בעקבות מקרה "בן מרדן"

10 נובמבר, 2009 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

מאת עו"ד אביבית מוסקוביץ'

הידיעה הבולטת שלכדה את עיני בימים האחרונים הייתה זו שהתפרסמה ב-"ידיעות אחרונות" ביום שישי.
על פי הידיעה של הכתב דוד רגב, נערה בת 17 נענשה על ידי בית המשפט לענייני משפחה, שביטל את דמי המזונות שמשלם לה אביה מדי חודש.

דמי המזונות שנקבעו עם גירושי ההורים (אחרי 15 שנות נישואין) היו על סך 3000 ש"ח לחודש והוחלט כי הילדים יישארו בחזקת אמם.
אולם, לאחר הגירושין החלה האם להסית את שני ילדיהם בני ה- 14 וה- 17 נגד אביהם, וזה פנה לבית המשפט בדרישה לבטל את דמי המזונות בטענה שהם מתנכרים לו.
על פי עדותו, ביתו נהגה לקלל אותו, ואפילו כשהביא להם מתנות (מזומן על סך 500 ש"ח…) בליל הסדר האחרון, הם סירבו לקחת את הכסף בטענה שהוא "מזוהם".

בית המשפט קבע כי הילדים הם" סרבני קשר", וכי "אין מנוס כי אם לשקול את ביטול או הפחתת דמי המזונות נוכח התנהגותם המתנכרת של הילדים כלפי אביהם, הנתמכת בהתנהגותה של אמם".

הפסיקה: דמי המזונות לילדה יבוטלו ואילו בן ה- 13 ייאלץ להסתפק ב- 750 ש"ח בלבד.

פרשנות משפטית – "בן מרדן" ו- "אמתלה מבוררת"

לא מדובר במקרה תקדימי. יחד עם זאת, חרף העובדה כי לבית המשפט לענייני משפחה סמכות לעצור את מזונות הקטין במקרה של סרבנות קשר מטעמו, הרי שפסיקות כאלה אינן דבר שבשגרה.
תופעה מסוג זה נקראת בפסיקה "בן מרדן"

כדי שהילד או הילדה יוכרזו כמורדים, בית המשפט יבדוק תחילה האם יש בידיהם אמתלה מבוררת להתנהג כפי שהם מתנהגים.
למשל: אב שנוהג לאנוס את בתו ולכן היא אינה מעוניינת בקשר עמו. מטבע הדברים, זוהי אמתלה מבוררת ויש להניח שבמקרה כזה לא תוכרז כבת מורדת ולא יופסקו מזונותיה.

אבא הוא לא כספומט

על פי המצב שמתואר בכתבה, ניכר כי הילדים התנכרו לאביהם תחת הסתת אמם. למרות שהאב עשה מאמצים לקרבם אליו, הילדים התמידו בסירובם ואף השפילו את אביהם ופגעו בו.
כמו כן, לא ניתן להתעלם מגילאי הילדים. מדובר בילדים בוגרים, אשר מצופה מהם שיפעילו שיקול דעת עצמאי  וכי יהיו להם הכלים לשפוט את המציאות.

אין ספק , כי זהו מקרה קלאסי בו בית המשפט קובע כי אב אינו יכול לשמש ככספומט בלבד, וכי יש מחיר להתנהגות מתנכרת ומשפילה כלפיי האב במקרה הזה.

לקריאת הידיעה המלאה לחצו על התמונה:

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה