Blog
בלוג מאמרים

הוצאת דיבה בגירושין

19 אוגוסט, 2013 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

חוק איסור לשון הרע נולד לשם מניעת ניצול חופש הביטוי והפיכתו לבמה עבור אמירות פוגעניות. אחד הביטויים ללשון הרע היא הדיבה אשר בין אם נעשית בדיבור, בכתב או דרך המדיות השונות, היא מייצגת אמירה שקרית. מסיבה זו הוצאת דיבה מהווה עוולה נזיקית המחייבת את פיצוי הניזוק בסכומים שלעתים נאמדים במאות אלפי שקלים עם הוכחת הפגיעה בו במזיד.
בתביעות גירושין רגשות הכעס והנקם עלולים בקלות להשתלט ועניין אישי, מאחורי דלתיים סגורות, יכול בקלות להפוך לנחלת הכלל. על מנת להימנע מתביעה דיבה בשל שיתוף השכנים והמשפחה בהסתייגויות שלכם מבן/ בת הזוג, שמרו את האמירות לביה"ד או לבית המשפט שם התכנים יהיו חסינים מפני תביעת דיבה. 

הגנות שמספק החוק על לשון הרע בגירושין

סעיף 13(5) לחוק איסור לשון הרע מגדיר כי ישנם פרסומים המוגנים מפני תביעת דיבה. תחת קטגוריה זו מצויים כתבי הטענות המוגשים לערכאה הדתית או האזרחית, וכן כל פרסום שנעשה ע"י בעל הדין במהלך הדיונים בפני שופט, בורר, חבר של בי"ד דתי וכל ישות בעלת סמכות משפטית.

הגנה זו משמרת את אינטרס הציבור בכך שמאפשרת לבעלי הדין ולעורכי דינם להציג טענותיהם בחופשיות מול הערכאה או כל ישות משפטית בעת ההליכים, ללא חשש מתביעה.

יחד עם זאת, הדעות חלוקות נוכח מהות היקף חסינות התכנים מפני תביעה. יש הטוענים כי חסינות זו מוחלטת לעומת הסוברים כי זו חסינות חלקית, בעיקר במקרים של לשון הרע המוגדרת כ"זדונית ומרושעת".

כתבי טענות המוגנים על פי חוק

כתבי הטענות המוגשים לערכאות השונות, ע"י בעל הדין או בא כוחו, חסינים מפני תביעת לשון הרע או פגיעה בפרטיות. בין כתבי טענות אלו מצויים:

כתב תביעה. עו"ד גירושין מבססים את כתב התביעה על אפיונו האישי של הנתבע. ללא פרטים אלו התביעה ריקה מתוכן שאמור לקדם את הלקוח בתביעתו, כך שההתייחסות אליהם הינה בלתי נמנעת.

כתב הגנה. לעתים ההגנה הטובה ביותר היא התקפה. על כן, על שהנתבע יוכל להוכיח חפותו לעתים עליו להציג את הפרטים הבלתי נעימים המאפיינים את הצד התובע.

בקשת סעדים זמניים. כל עתירה לסעד זמני בעתות סכסוך סביב שאלת רכוש, מזונות או משמורת יכולים להגישם גם אם בתוכנם שזורות אמירות לגבי הצד השני. יחד עם זאת, קיימת חשיבות מכרעת בבקשת הסעד בצורה הנכונה אחרת לא יינתן ותוכנו יהווה עילה לתביעה כנגדכם.

תביעת לשון הרע כנגד בן/ בת הזוג- אימתי?

ה-הגנות המצויות בחוק אינן חלות במקרים מסוימים בהם ניתן לתבוע את מוציא הדיבה. בין מקרים אלו נמנים:

  • בעת פניית בן/בת הזוג למשטרה בתלונת שווא שעיקרה השגת יתרון אסטרטגי בהליכי הגירושין.
  • בעת פרסום דיבתו הרעה של בן/ בת הזוג בקרב בני משפחה כשתכנים אלו אינם עניינו של הציבור.
  • תיעוד כל פנייה ופרסום לשון הרע בקרב השכנים עלול להוות עילה לתביעה.
  • הוכחת נזק שנגרם מחמת האמירות שתועדו.

נחלצים מהמצב על ידי ייעוץ משפטי!

גירושין הוא תהליך אמוציונלי שבן רגע יכול להפוך לתביעת דיבה כשהרגש מעפיל על שיקול הדעת. על מנת להימנע מתביעות נספחות חשוב לפנות ל-עו"ד מקצועי ואנושי שיכול לייצר הידברות באווירה חיובית ומכובדת. בנוסף, עורך דינכם יסייע לכם ביצירת סדרי עדיפויות תוך הימנעות מניצול הגירושין כבמה להטחת עלבונות המהווים עילה לתביעת דיבה. במסגרת הייעוץ יובהרו ההשלכות המשפטיות של שיתוף הציבור בעניינכם, במיוחד כשעוולת הדיבה מצויה במרחק מילים ספורות מהלשון.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה