Blog
בלוג מאמרים

החלטתי להתגרש. מה עושים עכשיו?

6 פברואר, 2018 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

עו"ד אביבית מוסקוביץ, מומחית לדיני משפחה, מסבירה מה הצעד הראשון והחשוב ביותר אחרי שמחליטים להתגרש – ומפריכה כמה מיתוסים נפוצים בנושא

"גירושין – זהו הליך רווי אמוציות, מהסוג שרוב האנשים לא נתקלו בו קודם. בתחילת המסע הזה יש הרבה חוסר ודאות, שלא פעם מוביל לחרדה, הן בהקשר הרגשי בשל אובדן הזוגיות, והן בהקשר הכלכלי, מתוך חשש לאבד גם כסף ורכוש", אומרת עו"ד אביבית מוסקוביץ, בעלת משרד המתמחה בדיני משפחה.

"במטרה להגיע בשלום לסוף המסע הלא פשוט הזה, כדאי להכין תוכנית מסודרת מראש, וללכת צעד צעד – בזהירות ובאופן מחושב, כדי לא לעשות טעויות שיעלו לנו ביוקר".

מה הדבר הראשון שמומלץ למתגרשים לעשות?

"כבר לקראת הפגישה הראשונית עם עורך הדין, כדאי לאסוף חומר ומסמכים שונים המעידים על רמת החיים, ההוצאות, ההכנסות, הנכסים, הכספים והזכויות. לא פעם אנו נתקלים בתופעה של מסמכים חשובים ש'נעלמו' פתאום דווקא כשמחליטים להתגרש, ואז קשה מאוד להוכיח שלבן הזוג יש נכסים וכספים שהוא מסתיר".

מה לגבי הקלטות?

"אין ספק שיש ערך רב להקלטה עם מידע שיכול להיות חיוני עבורכם במהלך הגירושין – כמו מידע אודות כספים, מידע עסקי או עדויות שמאשרות בגידה (פיזית). כמובן שיש להביא בחשבון שגם אתם עלולים להיות מוקלטים. היזהרו מאוד בשיחות טלפון ובהתכתבויות באמצעים האלקטרוניים השונים, גם במייל ובפייסבוק. קל מאוד לפרוץ למחשבים, ניידים או נייחים, ולטלפונים. למרות שמדובר בעבירה על החוק. יש מי שלא בוחל במעשים הללו, ואין ספק שמידע כזה  יעניק ידע לצד השני – כזה שאינכם מעוניינים שיהיה שותף בו".

האם כדאי לספר לבן או בת הזוג על הכוונה לנקוט צעדים משפטיים?

"צריך להיזהר. מידע מוקדם על כך שאתם מתכננים גירושין עלול לגרום לכך שבן הזוג יסתיר ראיות, או יפתח הליך מטעמו, וכך נקודת הפתיחה שלכם תהיה נמוכה יותר. ככל שתשמרו טוב יותר על סודיות, תיהנו מהיתרון של הראשוניות – וגורם ההפתעה יעמוד לצדכם".

איך מומלץ להתנהל מבחינת אסטרטגיה בתהליך גירושין?

"הדבר החשוב ביותר הוא לפעול מהראש ולא מהבטן – למרות שמדובר בתקופה קשה מאוד מבחינה אמוציונלית. בנוסף, היות שמדובר בהליך משפטי, כדאי לקבוע מראש מה גבולות הגזרה שלכם – אילו צעדים אתם מוכנים לעשות כדי להיטיב את מצבכם מול בן הזוג, ומה הקו האדום שלכם.

"חשוב גם להביא בחשבון את הצד השני, שאתם מכירים היטב. אתם יודעים איך הוא חושב, מה הוא רוצה, מה האינטרסים הסמויים והגלויים שלו. כדאי לנסות לצפות מראש מה הוא הולך לעשות, כדי שתוכלו להיערך לכך. יש גם מקרים שבהם מומלץ להתייעץ עם פסיכולוג כדי לנתח את האישיות של הצד השני ולחזות מה הוא יעשה.

"ניהול אסטרטגיה לא מתמצה בפגישה אחת עם עורך הדין, זהו תהליך שצריך לכלול סדרת פגישות. שבו עם עורך הדין וצוות המשרד שלו, ודברו איתם על הדרך שבה הם מתכננים לנהל את התיק, באילו אנשי מקצוע בכוונתם להיעזר. אל תישארו מנותקים במחשבה שזה עסק לעורכי דין בלבד – הם אמנם אנשי המקצוע, אבל אתם אלה שתמשיכו את חייכם ועם התוצאות. חשוב גם שתנסו להבין את פעולות הצד השני ואת המניעים האסטרטגיים שלו – גלויים או סמויים".

 

עו"ד אביבית מוסקוביץ מפריכה מיתוסים נפוצים בגירושין:

  • לנשים עדיף לגשת לבית המשפט לענייני משפחה, ולגברים עדיף בית הדין הרבני: לא בהכרח. למשל, אישה שבעלה רוצה להתגרש אך היא מעוניינת בשלום בית, עורך הדין שלה יכול לפנות דווקא לבית הדין הרבני, לפתוח שם הליכים ובמסגרתם לבקש צו למדור ספציפי המהווה מחסום בפירוק שיתוף של הבית.
  • אין משמעות לסכום הנקוב בכתובה בעת הנישואים: לא נכון. בעת גירושין, אם לאישה יש עילה הלכתית כנגד בעלה או שהבעל רוצה להתגרש אך אין לו כל עילה כנגד אשתו, האישה יכולה לתבוע מבעלה לשלם את הסכום של הכתובה – גם אם כאשר נישאו איש מהם לא חשב שלסכום הזה יש משמעות. עם זאת, במקרה שבו האישה בוגדת בבעלה או שיש עילה הלכתית כנגדה, היא עשויה להפסיד כתובתה.
  • אם כבר לא אוהבים את בן הזוג, זו עילה לגירושין: לא נכון. לא קיימת עילה הלכתית כזו. עם זאת, קיימת טענת "מאיס עלי" שבנסיבות מסוימות יכולה לסייע בקבלת גט.

 

עו"ד אביבית מוסקוביץ היא בעלת משרד  לדיני משפחה וגירושין, ומייצגת לקוחות במסגרת הליכי גירושין, קביעת משמורת, חלוקת רכוש, צוואות ירושות, חטיפת ילדים ועוד.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה