Blog
בלוג מאמרים

הצורך בהכנת צוואה למי ששרוי בהליך גירושין

18 יוני, 2012 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

חוק הירושה התשכ"ה 1965 קובע כי רכושו של אדם, לאחר מותו, יועבר לבן/בת זוגו וילדיו. אך מה קורה כשמדובר בבן זוג שפסק מלהיות אהוב והנכם מתנהלים מולו במאבקי גירושין? התשובה לכך היא עריכת צוואה. יש שאינם נותנים דעתם בדבר ואינם פועלים לעריכת הצוואה במהלך "פירוק החבילה" אך מדובר בצעד חשוב מאין כמוהו. צעד זה נובע מהמחשבה כי האדם ממנו נפרדים וכלפיו חשים תחושות שליליות, אינו רשאי לרשת את רכושנו. כמו כן, קיימת ההשקפה העתידית הדואגת לביטחונם הכלכלי של הילדים המשותפים ואף לבן הזוג העתידי עמו המוריש יכול לחיות את שארית חייו באושר ואהבה שלא חווה לפני כן.

קצת על חוק הירושה
חלוקת רכושו של הנפטר בין בן הזוג לילדיו מתרחשת באופן הבא:
בן הזוג יורש מחצית הרכוש בעוד החצי השני נחלק בצורה שווה בין ילדיו או נכדיו, זאת אם ילדיו נפטרו  לפניו. היה והנפטר לא הותיר אחריו ילדים או נכדים, אותו חלק בעיזבון מועבר להוריו. טיפוס נוסף ב"עץ המשפחתי" מציג לפעמים מקרים בהם כלל לא נותרו לנפטר קרובים מדרגה ראשונה, על כן הרכוש עובר לקרובים מדרגה שנייה. באם מדובר באדם ערירי, נטול כל קרובי משפחה הידועים למערכת המשפטית, המדינה יורשת את רכושו.
חשוב לציין, כי תנאי לירושת בן הזוג תלויה בהוכחת חייו המשותפים עם המנוח בתקופה העולה על שלוש שנים. בנוסף, יש אנשים שעל אף הקרבה המשפחתית אינם נוטלים חלק בירושה – אלו אנשים שהוכח כי הם קשורים למות האדם (רצח וכדומה)

כללים לעריכת צוואה
החוק דורש כי צוואות תעשנה מרצון חופשי וללא השפעה ו/או כפיה בלתי הוגנים ו/או לחץ של הנהנה על המצווה.
צוואה יכולה להיערך במספר אופנים ותקבל את תוקפה החוקי אך ורק אם נערכה מרצונו החופשי של בעל הצוואה וללא כל כפייה, שכנועים, הפעלת לחצים או איומים על חייו מצד היורש.
אופן עריכת הצוואה הנפוץ ביותר כולל את נוכחותם וחתימתם של שני עדים על הצוואה, נוסף לחתימת המצווה. להבדיל מכך ישנה גם "צוואה בפני רשות" הנערכת בפני רשם או שופט. צוואה יכולה להיערך ולהיחתם בכתב ידו של המצווה בתוספת ציון תאריך החתימה, אך במקרים קיצוניים בהם אדם גוסס ומנועה ממנו היכולת להביע עצמו בכתב, צוואתו תימסר בעל פה- צוואת שכיב מירע.

מקרים מיוחדים

מקרים מיוחדים מצריכים התייחסות מיוחדת. כך למשל, במקרים בהם טרם הושג גט ובן או בת הזוג כבר מנהלים חיי שיתוף עם ידוע/ה בציבור, הרי שכדי למנוע מצב בו הפרטנר הפורמאלי יירש את המנוח במקום הפרטנר לחיי השיתוף, יש להקדים ולנסח צוואה. הסיבה לכך נובעת מהוראת החוק הקובעת כי בן זוג חוקי יורש את המנוח על פני הידוע/ה בציבור. על מנת להימנע ממצב זה על המוריש להביע בצוואתו כי על רכושו להגיע לידי בן זוגו הידוע בציבור. מקרה נוסף בא לידי ביטוי בנישואים שניים במהלכם הרצון המוביל את בעל הצוואה כולל את הבטחת בטחונם הכלכלי של בן/ בת זוגו וילדיו מנישואים אלו.

ישנם מקרים יוצאי דופן בהם, למרות הגירושין, מערכת היחסים בין המנוח לגרושתו שמרו על קו חיובי. כתוצאה מכך קרו מקרים בהם המנוח הותיר מתנה לגרושתו ועל מנת שתוכל לקבלה על המוריש לעגן זאת כחלק מצוואתו.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה