Blog
בלוג מאמרים

התמודדות נפשית עם גירושין אגב יציאת בן / בת הזוג מהארון

18 נובמבר, 2012 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

לא אחת מופנית השאלה "איך לא ידעת?" לאנשים שנישואיהם התפרקו בשל נטייתם המינית של בני זוגם. שאלה זו יכלה להיחשב לגיטימית אלו היו סימני אזהרה ברורים ומערכות היחסים היו רחוקות מלהיות בריאות וטובות, אך במציאות לא כך הדבר ולכן השוק הוא אדיר. לאחר שבן/ בת הזוג חושפים את נטייתם המינית מישור המיניות והנישואין מקבל משמעות אחרת, כזו שחושפת קשיים אותם חווים שני הצדדים. בין הקשיים העיקריים מצויים משברי הזהות בקרב ה"נחשפים", ותחושת הבגידה והאמון המעורער אותם חשים מקבלי הבשורה.

איך מבשרים לילדים?
גירושין על רקע אוריינטציה מינית לוקחים את כל המשפחה ל"טיול באזור לא מוכר". על מנת להקל את ההתאקלמות למצב החדש יש לנהוג ברגישות יתירה, במיוחד כלפי הילדים. ילדים עד גיל 6 יקבלו את הבשורה במתינות כיוון שטרם חוו את עולם המיניות, כך שההסבר כי ישנם משפחות בהן יש שני אבות או שתי אימהות יספק. זאת לעומת ילדים מגיל 6 עד גילאי העשרה שיצטרכו הסבר קצר על נטייתו המינית של בן/ בת הזוג. עבור ילדים בגילאי העשרה ההתמודדות עם הבשורה הינה הקשה ביותר, זאת מפני שהם מצויים בתהליך של התבגרות וגיבוש זהות מינית, בעוד שבגילאי ה-20 התמורה השלילית חלה במערכת הערכים שלעתים מאמצת אלמנט של ביקורת ושיפוטיות. על מנת להימנע מתמורות שליליות- היו כנים, הציגו חזית מאוחדת ואל תתעכבו עם ה"חדשות" יותר מדי זמן.

איך מחלימים? צעד אחר צעד!
על מנת לחזק את הביטחון העצמי המעורער ולהפטר מ-עול של טינה וכעסים, עליכם להיות נכונים לעבור תהליך של התמודדות.

  • נפרדים מתחושת ההכחשה. לעתים אנשים מסרבים להאמין שבן/ בת זוגם אינו אותו האדם לו נישאו, במיוחד כשמדובר בנטיות מיניות. ברגע בו תקבלו את העובדות בשטח, במקום להכחישן, תוכלו להשלים עם הסיטואציה ולקבל מענה לתחושות משונות שליוו אתכם לאורך הנישואין.
  • מתמודדים עם המציאות. גם אם התהליך ייקח זמן, בסופו של דבר המציאות תחלחל לתודעתכם. אין מנוס מלקבל את המצב כעובדה קיימת שאינה ברת- שינוי, שכן רק לאחר מכן תוכלו לחיות את ה-כאן ועכשיו, במקום לשקוע בעבר.
  • מעריכים את הנישואין מחדש. רק לאחר שקיבלתם את המציאות החדשה תוכלו להפסיק להתאבל על מערכת שלא בדיוק הייתה כפי שחשבתם.
  • מחלימים! ההחלמה מתמקדת במישור הפיזי כמו גם בנפשי, וכוללת הגדרת צרכים ורצונות שיסייעו לכם לחיות חיים בריאים. אל תתפלאו אם בתהליך תגיעו להבנות יוצאות דופן ושינוי גישה בתחומים שונים.
  • בונים מחדש את האמון והזהות העצמית. לאחר שבניתם פרופיל אישי אותנטי הדרך להשבת תחושת הערך העצמי קצרה במיוחד. בנוסף, דרך הערכים אותם בחרתם לאמץ, תוכלו לשוב ולבטוח בעצמכם ובסובבים אתכם. כל תוספת מידע לפרופיל האישי יפתח בפניכם דלתות נוספות מבחינת מטרות, יעדים ומשמעות לחיים.
  • שינוי מהקצה אל הקצה. לאחר שסיימתם להכחיש את המציאות, התמודדתם עם העובדות, הערכתם את נישואיכם מחדש, והשקעתם בהחלמה הפיזית והרגשית הרי שבעצם יצרתם בסיס איתן לאיזון פסיכולוגי ורגשי. מכאן והלאה מתחילים פרק חדש בחיים.

חשוב ביותר- מתעלים נכון את הרגש!

לאורך כל שלבי התהליך ילוו אתכם תחושות שונות שעלולות לעכב מעט את התהליך, לכן עליכם להתאזר בסבלנות. בשלבים הראשונים ישנה תחושת אבל וצער בשל אובדן המערכת שחשבתם שהייתה לכם ובהמשך הכעס הופך לרגש הדומיננטי בתהליך. אל תיכנעו לתחושות אלה שבקלות יכולות להפוך אתכם לנקמנים, משותקים מפחד, מלנכוליים ואף אובדניים. התמודדות נכונה, להתחלה טובה.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה