Blog
בלוג מאמרים

כיצד תהליך הגירושין משפיע על המתגרשים?

18 יוני, 2012 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

תהליך הגירושין, לכל אורכו, מעמיד את הגבר והאישה בפני לא מעט דילמות, תחושות, משברים ותמורות. ההתמודדות מגיעה לשיאה במעבר לפרק ב' בחיים המהווה תהליך מייסר המשתנה מאדם לאדם, ולפי מחקרים, גם בין המגדרים השונים. לעתים מייחסים תחושת הקלה ליוזם התהליך, אך עם ההקלה מגיעה ההבנה העמוקה יותר שגירושין הם חרב פיפיות. אשר יכולה ליצור תחושת אושר וחופש פתאומיים אך אף צד, כולל היוזם, אינו חף מתחושת האובדן, השנייה בעוצמתה אחרי אבל על אדם שנפטר. שאלות רבות עולות בתהליך האמוציונאלי כמו: כיצד אשלם את החשבונות, איך אשמור על מערכת יחסים תקינה לטובת הילד או כיצד אתחיל בזוגיות חדשה מבלי לפחד מ"שידור חוזר". ההתמודדות עם שאלות אלו ואחרות לעתים מקבילות או שונות לגמרי בהתאם למגדר.

התמודדות רגשית

אם אין די בכך שפירוק התא המשפחתי מהווה טראומה בפני עצמו, הרי שההתמודדות עם "רכבת הרים" אמוציונאלית הכוללת בדידות, כעס, צער ותסכול, יכולה למוטט את האדם עוד בטרם התחילו ההליכים.

פסיכולוגים מדגישים כי תחושת הצער העמוקה שחשים שני הצדדים על כשלון נישואיהם דומה בעוצמתה לאבל על אדם אהוב שהלך לעולמו. רבים בוחרים להתמודד עם האבל באמצעות איש מקצוע. אחרים באמצעות בני משפחה. כך או כך לא ניתן לדלג על התקופה הזו וגם לא כדאי – שהרי ההתמודדות מסייעת להתגבר על התחושות הפחות נעימות.

התמודדות כלכלית
גירושין יכולים להפוך לעניין יקר כשבני הזוג אינם נכונים להגיע לכלל פשרה ונאבקים במשך תקופה ארוכה על דרישותיהם. בין אם הייתה ברירה או לא, עדיין מדובר בהוצאה שיכולה לצמוח עם כל הליך. מוטב לחשוב על מזעור נזקים כי בכל אופן ישנו גם הצורך להתרגל לחיות ממשכורת אחת ועדיין לשמר על אורח חיים סביר. עקר או עקרת בית עלולים לחוות קושי נוסף במציאת מקור פרנסה דבר שעשוי להחריף את תחושת הסטרס. הטענה כי האשה עומדת בפני פגיעה כלכלית וירידה ברמת החיים, להבדיל מבן זוגה, הועלתה לא אחת בקרב מחקרים שונים מעולם המשפט, אך כל זאת תלוי במידת העצמאות והכנסתה הקבועה.

משנים סטאטוס חברתי!
שינויים הבולט ביותר מתבטא במעבר מחיים בזוגיות לחיים של רווקות. יש שהרווקות תכה בהם במיוחד אלו שהיו במערכת נישואין ארוכת שנים. נשים וגברים כאחד חווים את תהליך שינויו של הסטאטוס האישי החדש, אך כל אחד עושה זאת בדרכו שלו. התחושה הראשונית שמכה בעת פרידה היא הבדידות והאובדן של בן הזוג אך גברים נוטים להיחלץ מתחושת הבדידות מהר יותר דבר המתבטא בנישואים חדשים בקצב מהיר יותר מאשר זה המאפיין את בנות המין היפה. מחקרים מראים כי גברים חשים אובדן וצורך עז למלא את החסר בכל הנוגע למעורבות ההורית, אינטימיות ואינטראקציה חברתית. כך, במידה מסוימת, הקמתה של משפחה חדשה משלימה את כל החוסרים הללו וממלאת את החלל שנפער עם הגירושין. לעתים אף קיימת תופעה בה המעגל החברתי מדביק תווית שלילית על האישה בעודו מחבק באמפתיה את הגבר.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה