Blog
בלוג מאמרים

לא לגמרי לבד: על הזכויות המגיעות למשפחה חד-הורית

18 אפריל, 2015 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

 

מי מוגדר כהורה עצמאי / הורה במשפחה חד-הורית?
הורה עצמאי או הורה במשפחה חד-הורית הינו כל הורה (גבר או אישה)שאינו נשוי ואין לו בן זוג ידוע בציבור,ושמתגורר עימו ילד מתחת לגיל 18. גם נשים נשואות שהינן עגונות– דהיינו שהקשר עם בן זוגן נותק למשך יותר משנתיים ואינן מקבלות דמי מזונות– או נשים ששהו במקלט לנשים מוכות למשך יותר מתשעים יום והחלו בתהליך גירושין תוך כשנה מרגע שהייתן במקלט, נחשבות להורה עצמאי.

אוכלוסיה נוספת העונה על ההגדרה כוללת עולים חדשים שנמצאים בארץ בין שנה לשנתיים ללא בן זוג השוהה בארץ (אם כי בן הזוג יכול עדיין לשהות בחו"ל).

הוספת המינוח "הורה עצמאי" אל המינוח המקובל "משפחה חד-הורית" נעשתה על מנת שיהיה ברור כי החוק מתייחס גם אל מצבים שבהם ישנו ילד שאומץ על ידי הורה אחד בלבד או נולד לו בעקבות תהליך פונדקאות, זאת מעבר למקרים בהם ההורה נשאר לבד בעקבות מותו של בן הזוג  או גירושין. סיבה נוספת לשינוי המינוח היא על מנת שלא יפגעו זכויותיהם של ילדים שההורה השני (לרוב האב) מעורב עדיין בחייהם ונפגש עימם על בסיס קבוע.

זכויותיהן של משפחות חד הוריות
למשפחות חד הוריות זכויות רבות בכל הנוגע למיסוי, הכשרה מקצועית והלוואות לדיור, זאת בנוסף למענקים וקצבאות המוענקים על ידי הביטוח הלאומי

מיסוי – הורה עצמאי, גם גבר, זכאי לנקודת זיכוי אחת במס הכנסה עבור כל אחד מילדיו, בנוסף לנקודת זיכוי עקב היותו הורה עצמאי יחיד או החי בנפרד. אם ישנו גם הורה שני, הרי שהוא יהיה זכאי לנקודות זכות בגין כל ילד המוגדר כפעוט (ילד עד גיל 4) גם כשהילד אינו מתגורר עימו.

הכשרה מקצועית ומעונות – הורה עצמאי יהיה זכאי לקדימות בקבלה להכשרה מקצועית או מעונות יום בהתאם לתקנות שנקבעו על ידי שר העבודה והרווחה.

הלוואה לשיכון (דיור) – הורה עצמאי זכאי להלוואה מוגדלת לדיור מהמדינה בהתאם לתקנות שנקבעו על ידי שר העבודה והרווחה בהתייעצות עם שר הבינוי והשיכון.

מענקים וקצבאות הביטוח הלאומי
לצורך העניין, קצבה היא תשלום חודשי קבוע, מענק הינו תשלום חד פעמי וגמלה היא תשלום כספי הכולל בתוכו מענק או קצבה. הגמלאות ניתנות בעבור ילדים עד גיל 18 או ילדים עד גיל 20 במוסדות חינוך על יסודיים, כאלו המשלימים בגרויות או בעלי לקויות למידה הנמצאים במסגרת מיוחדת.

גמלה להבטחת הכנסה בשיעור מיוחד (השיעור הגבוה ביותר) – הגמלה להבטחת הכנסה עומדת על כמה אלפי שקלים, משתנה משנה לשנה ותלויה בגילו של ההורה ומספר הילדים שמתגוררים עימו. יש לציין כי הגמלה אינה מתבטלת עקב יציאה לעבודה, אלא רק מתקזזת עם השכר החל מגובה מסוים.

דמי מזונות – חוק המזונות מביטוח לאומי מסייע למי שאינו מקבל את המזונות מן החייב במזונות שנקבעו על פי דין. עם זאת, במידה וסכום המזונות לפי תקנות הביטוח הלאומי עצמן נמוך מן התקנות שנקבעו בבית המשפט, הרי שזה יהיה הסכום הקובע.

סכום גמלת המזונות הקבוע בתקנות נקבע לפי מועד הגשת התביעה (לפני או אחרי 1.1.2003), גיל ההורה (מעל או מתחת ל – 55), מספר הילדים, והסטאטוס האישי (נישואין מחדש). כמו כן, לגמלה יש "נקודת איפוס" בה נעצרים התשלומים במידה וקיימות הכנסות נוספות ומספיקות מעבודה או מחליפת שכר (ייתכן גם קיזוז חלקי במקרה של הכנסות הנמוכות מנקודת האיפוס).

דמי מחיה בזמן שיקום מקצועי וגמלת תלויים לאלמנים ואלמנות במשפחה חד-הורית – אלמנים ואלמנות הזכאים לשיקום מקצועי במסגרת הביטוח הלאומי וקצבת שארים בעבור כל אחד מילדיהם, יקבלו דמי מחיה בהתאם למספר הילדים ושעות הלימוד בשבוע (עד 18 שעות).

מי שבן זוגם נפטר עקב תאונת עבודה, הרי שהוא וילדיו יהיו זכאים לגמלת תלויים בדמות קצבה או מענק. סכום הגמלה הינו יחסי להכנסת המבוטח טרם שנפטר ומחושב בהתאם לקצבת נכות מלאה מעבודה (20%, 30% או 40% תוספת מעבר ל-60% הבסיסיים בעבור כל ילד נוסף בהתאמה).

קצבת נכות – הורה עצמאי שבן זוגו לשעבר הוא נכה הזכאי לתוספת בעבור ילדים, זכאי לבקש כי התוספת תועבר אליו אם הילדים נמצאים בהחזקתו.

גמלת שאירים – אלמנים זכאים לסכומי קצבה מוגדלים או תוספת הכנסה (במידה והם בעלי הכנסה נמוכה) בהתאם למספר הילדים המתגוררים עימם.

תגמולים למשפחות נפגעים בפעולות איבה – שיעור התגמול לאלמנים של נפגעי פעולות איבה נקבע גם לפי מספר הילדים הנמצאים עימם וגילם. יש לציין כי ילדים עד גיל 21 הגרים בנפרד מההורים, זכאים לקבלת תגמול בפני עצמם כנגד קבלת התוספת של האלמן עבור הילד.

פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי – הורה עצמאי שמקבלה קצבה מן הביטוח הלאומי, משרד הביטחון או משרד האוצר (על פי חוק נכי רדיפות הנאצים) ואין לו הכנסות מעבודה או הכנסות אחרות, פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי.

חוק ימי מחלה
חוק ימי מחלה אשר מוסדר על ידי משרד הכלכלה מקנה לכל הורה עד שמונה ימי היעדרות בשנה עקב מחלה של ילד עד גיל 16, ועבור מי שהוא הורה עצמאי עד כשמונה ימים נוספים, סך הכול כ-16 ימים.

אם הילד חולה במחלה ממארת כגון סרטן וגילו הוא עד 18 שנים, זכאי הורה עצמאי להיעדרות של עד 60 ימים בשנה במקום שלושים.

לסיכום, נושא זכויות המשפחות החד הוריות/אבות עצמאיים הוא נושא מורכב למדי הכולל בתוכו התייחסות למספר גדול של חוקים שונים אשר מטופלים על ידי מוסדות ומשרדים ממשלתיים מגוונים. לכן, לפני שניגשים לממש זכות ספציפית, יש לבחון כל מקרה לגופו ולהיעזר בעורך דין לדיני משפחה המכיר היטב את החוק ואת כל המשמעויות הנגזרות ממנו. באופן זה אפשר להקל רבות על התמצאותן של משפחות חד הוריות בסבך הבירוקרטיה החוקית ולהפוך את התהליך לקל ומהיר יותר עבורן.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה