Blog
בלוג מאמרים

ענייני ירושה צריכים לידון בבית הדין למשפחה

22 דצמבר, 2009 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

תיקון לחוק הירושה שהופץ לאחרונה על ידי משרד המשפטים, מציע להעביר את כל התביעות בענייני ירושה לבתי המשפט למשפחה. מדובר גם בתביעות ירושה שכבר החלו לדון בבית המשפט המחוזי, או שנידונו בו בעבר. התזכיר בנוגע לתיקון לחוק הופץ להערות הציבור, ולאחר מכן יגובש ויועבר לאישור הכנסת.

ש לציין כי בתיקון הקודם לחוק שנעשה ב-1998 נקבע כי כל התביעות בענייני ירושה ייחשבו "ענייני משפחה", ולכן ידונו בבתי המשפט למשפחה, או בפני הרשם לענייני ירושה. תיקון זה למעשה הוציא מבית המשפט המחוזי את הסמכות לדון בתביעות מסוג זה. אלא, שנותרו מצבים בהם בית המשפט המחוזי המשיך לדון בתביעות ירושהבמקרים בהם הדיון בעניינם כבר החל, או בבקשות לתיקון או לביטול צווי ירושה, או צווי קיום צוואה שניתנו בעבר על ידי בית המשפט המחוזי.

על פי הצעת החוק, כל התביעות בענייני ירושה, אותן יש צורך לברר בבתי המשפט, יידונו בפני ערכאה בעלת המומחיות לכך, קרי בית המשפט לענייני משפחה. הסמכות תכלול כל בקשה לגבי עזבון שכבר הוגשה תובענה בעניינו למחוזי, וכן תיקון או ביטול צו ירושה שניתנו בעבר על ידי המחוזי.

הסיבה להגשת הצעת התיקון נובעת מן הרצון במשרד המשפטים להעביר את הטיפול בתובענות מסוג זה בבית משפט לענייני משפחה משום שזהו בית משפט בעל הידע, המומחיות והרגישות לדון בענייני משפחה במובן הרחב שכולל גם סכסוכי ירושה.

אין הצדקה לטיפול בתיקי ירושה על ידי בית הדין המחוזי

על פי מציעי החוק, כבר אין היום הצדקה להביא בפני בית המשפט המחוזי תביעה נוספת בענייני ירושה, רק בשל העובדה שמדובר בתובענה בעניין עיזבון שנדון לפני שנים רבות. בדומה, אין כל קושי לקבוע כי בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לדון בבקשות לתיקון או לביטול צווי ירושה או צווי קיום צוואה שניתנו בעבר על-ידי בית המשפט המחוזי.

ההנחה העומדת ביסודו של תיקון החוק היא שמהרגע שהוקנתה לבית המשפט לענייני משפחה הסמכות לדון בתובענות בענייני ירושה הוא הופך לממשיכו של בית המשפט שהיה מוסמך קודם לכן לדון בתובענות בענייני ירושה.

יש משמעות לתיקון החוק הן מבחינת עורכי הדין לענייני משפחה והן מבחינת לקוחותיהם.  התיקו לחוק הירושה יביא לכך שהערכאה תבוא לדיון במקום המתאים לה – בית הדין לענייני משפחה, ובכך תתאים יותר לצרכי הלקוח. העובדה היא שבתי המשפט למשפחה, מאז התיקון לחוק עוסקים בנושא באופן אינטנסיבי. מעבר לכך, נושא של ירושה קשור קשר ישיר והדוק לפאן המשפחתי ושופטיי בית המשפט למשפחה, הינם בעל רגישות מיוחדת וגבוהה לאור עיסוקם. ולכן-  זהו הפורום המתאים ביותר להתדיין בו.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה