תביעת נזיקין בגירושין

האפשרות להגיש תביעת נזיקין מוכרת לרובנו בהקשר של תאונת דרכים או רשלנות רפואית, אולם למעשה, גם במסגרת גירושין, כאשר נגרם לנו נזק מסוים, ייתכן ונוכל להגיש תביעה נזיקית ולקבל פיצוי כספי. מדובר במקרים של נזק נפשי ויתכן אף פיזי מוכח שנגרם למי מהצדדים ממשנהו.
אחת הדוגמאות השכיחות לעניין זה הוא פיצוי בשל סרבנות גט.

סרבנות גט

הליך סידור הגט המתקיים בבית הדין הרבני מחייב, ככלל, את הסכמת שני בני הזוג. משכך, נוצרה תופעה של סרבנות גט, הפוגעת בזכות לחירות של בן/בת הזוג לבחור עם מי ברצונם לחיות. כמו כן, כאשר מדובר על אישה או גבר מסורבי גט ישנן השלכות כבדות משקל על כל אחד מן הצדדים. כך למשל,  בשל כללי ההלכה האוסרים על אישה נשואה לקיים קשר זוגי עם גבר אחר, אז עלולה היא להיות מוגדרת כבוגדת ולאבד את זכותה למזונות וכתובה. במקרים רבים בהם המניע לסרבנות הגט הנו צעד טקטי לסחוט תנאים טובים יותר בגירושין, קמה לבן/בת הזוג עילה לתביעה נזיקית. במסגרתה, יוכל לתבוע פיצוי כספי בשל כל הנזקים שנגרמו לו בשל סרבנות הגט.

דוגמה נוספת הנה התעללות נפשית או פיזית שהותירה צלקות בלב בן/בת הזוג אשר חווה התעללות או מי מבני המשפחה.

תביעות לשון הרע כתביעות נזיקין בהליכי גירושין

בפסק דין שניתן בשנת 2009 בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, חייב בית המשפט את הבעל לשעבר לשלם לגרושתו פיצויים בסך 25,000 ש"ח ללא הוכחת נזק.
זאת לאחר שהאב טען בפני הפסיכולוגית המטפלת בילדם המשותף במכון להתפתחות הילד כי היא חולה במחלות נפשיות, מטופלת אצל פסיכיאטרים וסובלת מאנורקסיה.
מכיוון שהאב טען בדיוק את אותן טענות במהלך תהליך הגירושין עצמו והאם אף הסכימה לוותר על חיסיונה הרפואי והצליחה להוכיח כי אין אמת בדברים, היה ברור כי אין בסיס לדבריו של הגבר גם במקרה זה.

מקרים אחרים שיכולים להיכלל בתוך תביעת לשון הרע הם הגשת תלונות שווא במשטרה, לרוב בתואנה שהבעל מתנהג באלימות או פוגע בילדיו,
ועל כן יש להרחיק אותו מביתו. מקרה שכזה נידון בבית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא ב-2004.
אז קבע השופט שהדבר מהווה פגיעה אנושה בזכויות האדם והאזרח הבסיסיות וחייב את הנתבעת לשלם פיצויים של עשרות אלפי שקלים לבעלה לשעבר.

תביעות נזיקין בגין אירועים שהתרחשו בזמן הנישואין

סוג נוסף של תביעות נזיקין הנוגעות לגירושין הן תביעות המתייחסות אל אירועים שהתרחשו במהלך הנישואין, וכאן מגוון העילות לתביעה הוא גדול למדי :

  • תביעה בגין בגידה במהלך הנישואין, בגידה אשר גורמת לאחד מן הצדדים סבל רב.

חשוב לציין שבית המשפט בטבריה שדן במקרה שכזה ב-2010, ציין שמדובר בנושא בעייתי וקבע כי סכום הפיצויים לא יכול לעלות בכל מקרה על 50,000 ש"ח.
כמו כן, אין עילה לתביעה כאשר הבגידה היא הדדית ואין אף אפשרות לתבוע במהלך הנישואין.

  • תקיפה ומעשה אלימות.
  • אי קיום יחסי מין בלילי הנישואין ואחריו (הנושא נידון בבית המשפט ב-2010 והאישה זכתה בפיצויים בסך 150,000 ש"ח).
  • גירוש כפוי ללא פסק דין המחייב בגירושין. גם כאן נקבעו פיצויים על סך עשרות אלפי שקלים

ניהול תביעת גירושין במקביל לתביעה נזיקית

עד כה הצגנו מקרים שלא היו תלויים בגירושין עצמן, אך לעיתים אחד מבני הזוג מעוניין לנהל את הליך הגירושין בבית הדין הרבני
ואת הליך הדיון בתביעת הנזיקין בבית המשפט לענייני משפחה במקביל. ברוב המקרים, בתי הדין הרבניים הרשאים להתיר את הנישואין מבחינה חוקית, אינם רואים מעשה זה בעין יפה

אחד המקרים המורכבים ביותר התרחש בין שני בני זוג אשר נישאו ב-1977 והחלו בתהליכי גירושין כשני עשורים לאחר מכן, ב-2001.
ההליך התעכב עוד מספר שנים, והאישה החליטה להגיש תביעה נזיקית בבית הדין לענייני משפחה בגין סרבנות הגט של הבעל (לטענתה), וזאת במקביל  לדיון בבית הדין הרבני הגדול.

במקרה זה, הדיינים סירבו לדון בתביעת הגט של האישה כל עוד היא ממשיכה לנהל את התביעה המקבילה.
בהחלטתם כתבו הדיינים כי מכיוון שהבעל לא חויב לתת גט לאשתו מבחינה חוקית, הרי שעלול להיווצר תקדים מסוכן בו כל אישה שאיננה מקבלת גט מבעלה, תוכל לתבוע אותו בהליך אזרחי.

חשוב לציין כי ישנם גם גורמים כגון ארגוני נשים למען מסורבות גט המעבירים ביקורת על בתי הדין הרבניים וטוענים כי ההפך הוא הנכון: בשל העובדה שתהליכי הגירושין במקומות הללו הם ארוכים ושוחקים,
לנשים רבות אין בררה, אלא לתבוע פיצויים בהליך אזרחי.

תביעות נזיקין בהליך גירושין כחרב פיפיות

תביעות נזיקין המעורבות בהליכי גירושין הם תביעות מורכבות למדי, ואם בית המשפט מתרשם שהנזק שנגרם לצד הנפגע הוא גדול,
גם הפיצויים עשויים להגיע לסכומים נכבדים. לפיכך, על כל אחד מן הצדדים לנהוג באיפוק ולהבין כי דווקא ברגעים כאלו,
רצוי שלא לנקוט בפעולות קיצוניות הנובעות מתוך מצוקה ולא לתת לצד השני סיבה מוצדקת להגיש תביעת נזיקין.

בכל אופן, רצוי להיעזר בעורך דין גירושין המתמצא היטב הן בדיני נזיקין והן בדיני משפחה על מנת שיבחן כל מקרה לגופו ויעריך את סיכויי ההצלחה של התביעה ואת הכדאיות שלה במצב העניינים הנוכחי.

ייעוץ וייצוג משפטי

סוגיה של תביעת נזיקין בגירושין הנה בעלת השלכות כלכליות משמעותיות על בני הזוג. אי לכך, חשוב להגיע לייעוץ וייצוג משפטי של עורך דין מומחה לגירושין.
עורכת הדין אביבית מוסקוביץ, אשר משרדה הוא בין המובילים בתחום זה, מעניקה ללקוחותיה העומדים בפני גירושין, מעטפת משפטית מלאה לשמירה מרבית על זכויותיהם. במסגרת הטיפול המשפטי, בוחנת עורכת הדין מוסקוביץ גם את הפן הנזיקי והדבר בא לידי ביטוי בשני מישורים: האחד, מתן ייעוץ ללקוח כיצד להתנהל נכון בהליך הגירושין כדי להימנע מחשיפה לתביעת נזיקין והשני, ייצוג הלקוח כאשר קיימת עילה לתביעה נזיקית, הן אם הנו התובע והן אם הנו הנתבע.

פנו עוד היום למשרד עו"ד ונוטריון אביבית מוסקוביץ’ המתמחה בייצוג וליווי משפטי גם במקרים מורכבים המצריכים תחכום ויצירתיות.

תוכלו לקבל הכוונה וייעוץ מיידי אם תמלאו את פרטיכם בטופס או ניתן ליצור קשר טלפוני: 03-6133995052-3986655

צרו קשר לפרטים נוספים

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה