Blog
בלוג מאמרים

איך להתנהל מול ילדינו כשאנו בהליך גירושין

5 מרץ, 2013 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

לעתים במאבק המבוסס על הישגיות שוכחים עבור מה בדיוק סערו הרוחות.
למרות ה"שלל" של מזונות מוגדלים, וכן גם משמורת והסדרי ראייה הוגנים, יש הנוטים לשכוח שאלו אינם מדליות אישיות אלא ערובה לביטחון עתידו של הילד.
בלהט הרגע, הורים רבים שוכחים זאת, ואינם טורחים להבהיר לילד את סיבת הגירושין או לאשר את אהבתם כלפיו, ואף מתווכחים בנוכחותו והופכים אותו ל"בן ברית" בעל כורחו.
על מנת לסייע לילדכם להסתגל למצב החדש עליכם לזכור כי הילד חווה את הגירושין יחד אתכם והנכם מעצבים את עתידו כבר משלב בשורת הגירושין.

לא מתגרשים מהילדים!

גירושין הם הרבה מעבר להליכים פורמליים המנוהלים בסיועו של עו"ד גירושין, אלא מדובר במאורע דרמטי עבור כל השותפים לו.
הילדים, אף בגיל צעיר, מסוגלים בקלות לחוש את המתח באוויר או לעורר שאלות על סיבת היעדרות אחד ההורים מבית המשפחה. לכן, מומלץ להקפיד על-

  • בשורת גירושין משותפת, מתואמת, ונטולת גידופים. זאת תוך חשיפת פרטים התואמים את גיל הילד והבנתו.
  • שמירה על אוזן קשבת ונכונות להקשיב לרגשות הילד וטענותיו גם אם מעוררים בכם התנגדות. יחד עם זאת, היו עצמכם שכן אינכם יכולים לגלם גם את דמות ההורה ה"חסר" במשוואה.
  • אישור חוזר ונשנה של אהבתכם כלפי הילד וחיזוק העובדה שהוא אינו הגורם לגירושין.
  • הימנעות מהפיכת הילד לשליח ואמצעי להעברת מסרים בין הצדדים המסוכסכים. כדוגמת, "מסור לאבא שלך שהוא מאחר עם תשלום המזונות". כמו כן, אין לנצל את הילד לפגיעה בצד השני כמו מניעת מפגש עם ההורה השני בשל סכסוך.
  • שמירה על אווירה נטולת סכסוכים וקונפליקטים בקרבת הילד. טענה הרווחת בעולם הפסיכולוגיה היא שמריבות חוזרות ונשנות בין ההורים בנוכחות הילד מגבירה את סיכוייו לחוות קשיי הסתגלות לאחר הגירושין.
  • שינויים מינימליים. היות ומדובר בתקופה דינמית ומרובת שינויים, יש להתחשב בילד הרואה בשינויים אלו מהפך דרמטי, ולנסות לשמר מספר נקודות מפתח חשובות בחייו. למשל, מגורים בבית המשותף (אם אפשרי), שמירה על אותה מסגרת לימודית וכן גם על אותו לו"ז פעילות שבועית לה היה רגיל לפני השינוי.

מסייעים לילד להתמודד!

הסתגלות למצב החדש מצריך הורות המבוססת על סמכות וגמישות גם יחד, וכל זאת תוך שמירה על מספר כללי מפתח חיוניים. ביניהם:

  • חופש תנועה. מעברו של הילד בין בית ההורה המשמורן וביתו של ההורה לו נקבעו הסדרי ראיה, צריך להתבצע בצורה שתחסוך מהילד רגשות אשם.
    משמע, בלי סכסוכים או מבטים "חמוצים" על לו"ז המפגשים או שינויים החלים בו. התנהלות חיובית תסייע לשמר את הקשר של הילד עם ההורה שאינו משמורן, ותמנע אידאליזציה של אחד הצדדים על ידו.
  • כבוד הדדי. אם במהלך הנישואין לא הצלחתם להגיע לכלל הסכמה בנושאים כאלה ואחרים, בעת גירושין הנכם מחויבים לעשות זאת, משפטית וכמובן, מוסרית.
    על מנת להקנות לילד מסגרת יציבה על ההורים לשתף פעולה ולייצר מערכת כללים אחידה אך יחד עם זאת להיות גמישים ולכבד אחד את רצון האחר בהקניית ערכים ואופן החינוך.
    כללים אותם ניתן לשמר יחד הם שעות שינה קבועות, מאכלים ותוכניות טלוויזיה שאינם מותרים לילד וכיו"ב.
  • מייצרים חוויות חיוביות. מחקרים מראים כי שמירה על אירועים חיוביים בחיי הילד מסייעת בהסתגלותו למצב החדש.
    מדובר באירועים שגרתיים, צפויים ואפילו מתוכננים המייצרים תחושת יציבות ומפחיתים את המתיחות הנלווית אל ה-לא נודע.
    כך למשל, השתתפות קבועה בפעילות מהנה לאחר שעות הלימודים נשמרת בזיכרון הילד כחוויה חיובית, להבדיל מטיול גרנדיוזי ליורו דיסני אחת לשנה.

 

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה