Blog
בלוג מאמרים

האם ניתן לרשת את עזבונו של בן הזוג גם לאחר פרידה?

11 דצמבר, 2012 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

על פי חוק בהעדר צוואה בן זוגו של המנוח, שהיה נשוי לו במותו, יורש חלק נכבד מנכסיו.  לכאורה, המהלך נשמע חיובי מעצם היותו רשת הביטחון של האלמן/ה עם מות הפרטנר לחיים. אך מה קורה כשבני הזוג פרודים אך אינם גרושים? אותה "רשת הגנה," הלא היא העיזבון, יכולה להינתן לאדם האחרון שהמנוח היה חפץ להותירה לו, אם בכלל. הדבר מתבטא בשורת סרבני גט הרוצים לרשת את המסורבים, זוגות הפרודים זה מספר עשורים שלפתע "נזכרו" והחליטו להתכבד להם בירושת הנפטר ושאר מקרים שהיכו גלים בחלוף השנים והובילו את הפסיקה לעשות חושבין.

"עד שהמוות יפריד בינינו"
דיני משפחה נועדו להקל בשאלות סבוכות, אך לעתים ישנם מקרים סתומים וסתורים כמו סרבני גט המבקשים לרשת את האדם אותו הֵלאוּ בסירובם למתן גט או קבלתו. כך עולה ממקרה שהגיע לפתחו של בית המשפט העליון לפני 15 שנים בעניינו של מנוח שאשתו סירבה. אשתו של המנוח סירבה לקבל את הגט ולהתגרש על כן הנ"ל קיבל היתר מביה"ד הרבני להשלים את הגט ולשאת אישה שנייה. היות וביה"ד חזר בו מחיובה לקבל את הגט נוצר מצב אבסורדי בו למנוח היו 2 אלמנות "על הנייר" שירשו בנכסיו במקום שהיורשת הבלעדית תהיה האישה שהיוותה בת זוגתו הפורמלית והמהותית בעת פטירתו. מקרה זה ומקרים רבים נוספים יצרו פתח לשלילה עתידית של אופציית הירושה על ידי פרודים.

רוצה ליהנות מכל העולמות
נעשה ניסיון ליישם את רעיון ההפרדה בין נישואים פורמליים למהותיים בעת מאבק ירושה בין אלמנת המנוח לבנו. לאחר 32 שנות נישואין, ניהלו המנוח ואלמנתו הליכי גירושים בביה"ד הרבני במהלכם הוגדרה כמורדת כי סירבה לשוב לחיי שיתוף עם בעלה והדבר עלה לה בהפסד כתובתה וזכויותיה הרכושיות. בשלב מאוחר יותר הזוג חתם על הסכם גירושים התקף מבחינה משפטית אך אלו לא מימשו את גירושיהם בפועל. 5 שנים לאחר פרידתם חזרה האישה כשהאינטרס המניע אותה הוא ירושת המנוח כבונוס הנוסף לרכוש אותו כבר קיבלה במסגרת חלוקת הרכוש, וכל זאת תוך ניצול העובדה כי נישואיהם לא פורקו באופן פורמלי. בית המשפט לענייני משפחה דחה את דרישתה בטענה כי הינה כבת זוג פורמלית אך לא מהותית, זו ערערה על פסק הדין בביהמ"ש המחוזי שביטל את פסיקתה של הערכאה הקודמת היות והבן והאלמנה הגיעו לכלל הסכמה.

מקרה שכן צלח ביישום גישת ההפרדה הוא המקרה שאירע לאחרונה בו אלמנתו של גבר שהייתה פרודה ממנו מזה 30 שנה, שבה עם פטירתו לרשת את עזבונו. בית המשפט לענייני משפחה מחה על חוסר הצדק הטמון בדבר ודחה את דרישתה על הסף, במיוחד שזו חייה בפועל עם אדם אחר כידועה בציבור ועשוייה לרשת ירושה כפולה.

 

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה