Blog
בלוג מאמרים

זוגיות במשבר – טיפול זוגי או הליך גירושין

8 מרץ, 2011 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

הזוגיות המודרנית

זוגיות, בעיקר בימינו, אינה דבר פשוט. בעשורים האחרונים ישנה מגמה הולכת וגוברת של הסתכלות פנימה, של בחינה תמידית, ושל שאילת שאלות עלינו, על חיינו ועל הבחירות שלנו. גם מוסד הנישואים מושפע מאוד ממגמה זאת. כיום הזוגיות ה"קלאסית" של זוג המתחתן ונשאר יחד לנצח היא לא האפשרות היחידה.

כיום יש מגמות ותופעות אחרות – פרידות וגירושין נפוצים מאוד, ומסיבה זאת ועוד ישנם זוגות המחליטים שלא להתמסד, או עוברים טיפול זוגי באופן סדיר. זוגות נשואים רבים חווים משבר ביחסיהם בשלב כלשהו ואז הם שוקלים לעבור טיפול זוגי או ללכת לכיוון פרידה שבעקבותיה הליך גירושין. אין ספק כי לכל אחת מבחירות אלו יש משקל ומשמעות לעתיד.

ההבדלים העיקריים

טיפול פסיכולוגי בכלל ובעיקר טיפול זוגי פופולאריים מאוד בשנים האחרונות ככלי להתמודדות עם משברים. טיפול זוגי מועבר בדרך כלל על ידי פסיכולוג המומחה לנושא, אך כיום מקובל לפנות גם לעובדים סוציאליים המתמחים במשבר בנישואים, לסדנאות שונות במכונים או אפילו למאמן אישי בתחום הזוגיות. ההחלטה להתחיל תהליך של טיפול זוגי אינה פשוטה ומחייבת אופטימיות מסוימת של הזוג לגבי המשך דרכו וידיעה כי למרות התקווה והנכונות לפתור בעיות משותפות אין זה מפגש חד פעמי אלא תהליך ארוך וקשה. גם בחירה בכיוון של הליך גירושין אינה קלה כלל וכלל.

החלטה זאת מתקבלת בדרך כלל לאחר ייאוש של אחד מהצדדים או שניהם מהזוגיות. לעתים החלטה זאת מתקבלת לאחר ניסיונות לשקם את הקשר, כגון תהליך של טיפול זוגי, ולעתים הליך גירושין הוא תוצאה של פגיעה קשה באמון אחד הצדדים (או שניהם) בעקבות בגידה או מעילה בכספים. לעתים קרובות מצפה אחד הצדדים לעליה באיכות החיים כתוצאה מהגירושין, בין אם כלכלית או נפשית.

מבט לעתיד

בחירה בין טיפול זוגי לבין הליך גירושין מחייבת הסתכלות ובחינה מעמיקה של הקשר ושל כל אחד מהצדדים. חשוב מאוד שהזוג יהיה כן עם עצמו ועם השני בנוגע לתרומתו לקשר, למשברים בעבר (אם היו) ולמצב הנוכחי. כמו כן, חשובה תקשורת בין בני הזוג בכדי להגיע להחלטה הנכונה ביותר, בעיקר כאשר מעורבים ילדים. הליך גירושין עשוי להיות תהליך ארוך, קשה ואף אכזרי, אך קיימת גם אפשרות בה שני בני הזוג מגיעים להחלטה משותפת להתגרש ולעבור הליך גירושין קצר ככל האפשר.

בכל אחד מהמקרים – טיפול זוגי או הליך גירושין – תקשורת היא מילת המפתח לשיתוף פעולה אשר מקל על הכאב. זוגות רבים אשר בחרו ללכת לכיוון של הליך גירושין הגיעו למסקנה זאת לאחר ניסיונות לשיקום היחסים, כך שהם יכולים להתנחם בכך שעשו הכול על מנת להציל את הקשר. בחירה בין טיפול פסיכולוגי זוגי לבין הליך גירושין היא בעצם ההבדל בין קשר שיש בו עוד תקווה לבין חוסר רצון להישאר כזוג. כך או אחרת, כל אחת מההחלטות אינה קלה אך בסופה יש תקווה לחיים חדשים עבור כל אחד מבני הזוג או שניהם יחד.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה