Blog
בלוג מאמרים

חלוקת רכוש בגירושין

10 דצמבר, 2012 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

מתגרשים? זו לא חייבת להיות מלחמת עולם – אבל חשוב שילווה אתכם איש מקצוע עם ניסיון בחלוקת רכוש. אל תהססו לפנות עוד היום למשרד עו"ד ונוטריון אביבית מוסקוביץ’ המתמחה בייצוג וליווי משפטי גם במקרים המצריכים יצירתיות, תחכום ותושיה.

חלוקת רכוש בין בני זוג
חלוקת רכוש בגירושין בין בני הזוג הינו אחד הנושאים המורכבים, הרגישים ובעלי ההשלכות הגדולות ביותר על עתידו הכלכלי של כל אחד מבני הזוג.

שיטת חלוקת הרכוש בישראל תלויה במועד נישואי בני הזוג.

חזקת השיתוף
אם נישאו לפני ה- 1.1.1974 (מועד כניסתו לתוקף של חוק יחסי ממון) חלה על בני הזוג הלכת השיתוף, הקובעת כי כל מה שנרכש במהלך הנישואין ללא קשר לרישום שייך לשני בני הזוג עקב המאמץ המשותף.

מדובר בשיתוף קנייני מיידי. לבן הזוג קמה במהלך הנישואין זכות קניינית בנכס עצמו, ולכן הוא יכול לדרוש את חלקו בכל עת. חזקת השיתוף חלה על כל זכות ורכוש לרבות נכסים עסקיים.

חוק יחסי ממון
בני זוג שנישאו לאחר יום ה- 1.1.74 יחולו עליהם ההסדרים הקבועים בחוק יחסי ממון , אשר קובע כי כל רכוש שנצבר מיום שנישאו ועד ליום מועד הקרע שייך לשני הצדדים בחלקים שווים.

כמובן כל זאת בהנחה שהצדדים לא חתמו על הסכם ממון טרם נישאו או בזמן שנישאו, אשר קובע אחרת.

נעמוד על מספר הבדלים בין חזקת השיתוף החלה על בני זוג שנישאו טרם ה- 1.1.74 אל מול חוק יחסי ממון החל על בני זוג שנישאו לאחר יום ה- 1.1.74

להבדיל מחזקת השיתוף שעליה אמרנו כי בו הזוג יכול לדרוש את חלקו בכל עת, הרי שבזוגות שנישאו לאחר חוק יחסי ממון חל איזון משאבים דחוי, זאת אומרת, בן הזוג יוכל לדרוש את חלקו רק במקרה של פקיעת הנישואין עקב גירושין או מוות.
ע"פ חוק יחסי ממון – כל הרכוש אשר נצבר במהלך הנישואין מתחלק בין בני הזוג בחלקים שווים, אבל, כל רכוש שמקורו לפני הנישואין, גימלה המשתלמת כתוצאה של נזקי גוף ורכוש שהתקבל במתנה או בירושה, שייך לבן הזוג אשר הביאו, או קיבל אותו, אלא אם הוסכם אחרת.

אז נכון שבהתאם לחוק יחסי ממון, הבעלות על הרכוש בטרם הנישואין – לבן הזוג שהביאו. אולם, מסתמן שינוי בכלל זה בפסיקה.

להלן מספר דוגמאות
אנו מוצאים היום בפסיקה, שעל אף שנניח האישה הביאה עימה דירה מלפני הנישואין, אבל בני הזוג השביחו את אותו הנכס למשל בשיפוץ שנעשה מכספים משותפים או משכנתא מכספים משותפים, קבעו בתי המשפט שיש לפצות את בן הזוג בכל הכספים שתרם להשבחה או מימון הנכס, ואפילו, במקרי השתתפות מהותית – נקבע כי המדובר בנכס משותף.

אנחנו עדים גם לפסקי דין בהם החילו את חזקת השיתוף במקביל לחוק יחסי ממון כלומר בית המשפט יכול להחיל וראינו אותו עושה כן על נכספים שנרכשו מלפני הנישואין את כוונת השיתוף כלומר בית המשפט יבחן ראיות ואם ייווכח כי לצדדים הייתה כוונה כי הרכוש יהיה רכוש משותף על אף שהוא נרכש טרם הנישואין בית המשפט יפסוק כי המדובר בנכס משותף.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה