Blog
בלוג מאמרים

למה לא כדאי להשמיץ את בני הזוג לשעבר

13 נובמבר, 2013 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה 1965 עומד בפני מגמה הקוראת להרחבת ה-סעדים המיושמים כנגד מפר החוק. בהתחשב בהגדלת סכומי הפיצויים עד כ-פי 6 מהנקוב בחוק, ניתן לומר ש-37 אלף שקלים בגין פרסום פוגעני בפייסבוק עומדים להיחשב כהמתקת העונש. הסכום האמור הוא פרי פסיקתו של ביהמ"ש לענייני משפחה בבאר שבע, שהגדיר את הקללות שהמטיר גבר על גרושתו ברשת, כלשון הרע.

מציאות חדשה

גירושין הם תהליך שאולי הסתיים בפן הפורמלי, אך בפן הרגשי ייתכנו עדיין משקעים וטינה שעלולים לצוף על פני השטח, אפילו וירטואלית. ביהמ"ש ב-ב"ש קבע כי למרות הדינמיקה חסרת המגבלות המאפיינת את הרשת החברתית, הרי שתכניה עדיין בגדר לשון הרע לפי אמות החוק. הקביעה נולדה על רקע מקרה של זוג שהתגרש ב-2002, וב-2011 כינויי הגנאי, האיומים והגידופים שהרעיף הגבר על גרושתו טלפונית, פנים מול פנים, ב-SMS ובפייסבוק- הגיעו לשיאים חדשים.
בין ראיות התובעת נמנו-SMS  שקיבלה מהנתבע ביוני 2011 שתוכנו: יא חתיכת פח אשפה, יא קנאית, עוד לא ראיתי אמא שמקנאה בבנות שלה. כל החיים שלך את סמרטוט רצפה מלוכלך…" . אל ה-SMS  הצטרפה גם תגובת פייסבוק ששלח הנתבע לגרושתו ב-14 ב-יולי 2011, לאחר חגיגת בת המצווה של בתם. התגובה פורסמה בפוסט בו הודתה האם למשתתפי האירוע ובה, בין היתר, נאמר: "כלבה היית ונשארת את נראית כמו ליידי בוי עלובת נפש קנאית וחולנית…"

יש עניין לציבור!

ב-18 ביולי הגישה התובעת תלונה במשטרה בגין איומים ולשון הרע, אך זו נגנזה מחמת "חוסר עניין לציבור". למרות זאת, התובעת לא נכנעה והגישה תביעת פיצויים בהיקף של 100 אלף ₪ בגין תחושת ההשפלה, הביזוי והאיום שנבעו מהפרסום. הבעל לעומת זאת טען כי גרושתו היא זו שנהגה באלימות פיזית ומילולית כלפיו ואף כלפי רעייתו הנוכחית. גירושים אמנם אינם מעניין הציבור, אך לפי השופטת רותם קודלר עייאש, פרסומם של תכנים הגובלים בלשון הרע במדיה הוירטואלית- הם כן. לכן חייבה את הנתבע בתשלום פיצויים על סך 37 אלף ₪ לתובעת.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה