Blog
בלוג מאמרים

מי יגור בבית שלי?: על גירושין ודירת המגורים

20 ינואר, 2015 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

כאשר בני זוג מתגרשים, קובע חוק יחסי ממון כי כל הרכוש המשותף שנצבר במהלך חייהם המשותפים יתחלק ביניהם שווה בשווה. גם נכסי נדל"ן נכללים בחלוקה, ובכלל זאת הדירה המשותפת–וזאת גם אם הדירה עצמה רשומה רק על שמו של אחד מבני הזוג. בנוסף, יש להדגיש כי גם במקרה ובו צד אחד (לדוגמה, משפחת החתן) תרם סכום כספי גבוה יותר לרכישת הדירה, אין הדבר משפיע על עיקרון השוויון.

לעומת זאת, דירה שהייתה שייכת לאחד מבני הזוג טרם הנישואין, נשארת בבעלותו המלאה.כמו כן, כאשר הדירה ניתנה בירושה לאחד מבני הזוג בלבד או כמתנה, וזאת גם אם הדבר התרחש במהלך הנישואין, הדירה איננה עומדת לחלוקה.

כשהדירה הופכת לרכוש משותף במהלך הנישואין
עם זאת, במקרים ספציפיים וחריגים, רשאי בית המשפט להורות כי דירה כלשהי תיחשב לדירה משותפת גם אם הייתה שייכת רק לאחד מבני הזוג טרם הנישואין. כך למשל קרה בערעור שהוגש לפתחו של בית המשפט העליון בשנת 2012.  המערערת ביקשה להפוך את החלטתו של בית המשפט המחוזי אשר קבע כי לא מגיעות לה שום זכויות בדירה מכיוון שזו הייתה שייכת לבעל עוד לפני הנישואין. בערעור טענה האישה כי בעלה הבטיח לה לאורך שנות הנישואים כי בעתיד ימכרו את דירת המגורים הקיימת ובתוספת של כ-400 אלף ש"ח ירכשו דירה חדשה אשר תירשם על שם שניהם.הגרוש, לעומת זאת, טען שאשתו אינה יכולה להסתמך על הבטחה בלבד שניתן להתחרט עליה בכל שלב שהוא.

במקרה זה קבעו השופטים ברוב של שניים מול אחד שעקב שנות הנישואין הארוכות והמגורים בדירה המשותפת, הרי שיש להתייחס אליה כנכס מיוחד ובמקרה זה אפשר לחרוג מהוראות החוק. כמו כן, העובדה  שההבטחה עמדה במשך שנים ארוכות על הפרק, הופכת אותה ליותר מסתם הבטחה שניתן לבטל בהינף יד ויש בה להראות על כוונה של ממש.

פירוק שיתוף מול הזכות למדור
אם אחד מבני הזוג מעוניין למכור את הדירה, מתבצע הליך משפטי הידוע בשם פירוק שיתוף – הליך זה למעשה מפריד בין הבעל והאישה מבחינת השותפות שלהם בדירה על פי חוק המקרקעין, כך שהרווח מן המכירה מתחלק ביניהם שווה בשווה. מנגד, כחלק מזכותה למזונות אישה מבעלה, יש לה גם זכות למדור, כלומר, זכות למקום מגורים.

שתי זכויות אלו מתנגשות זו בזו מכיוון שלכל שותף במקרקעין יש את הזכות לפרק את השותפות, אך אם תפורק השותפות, לא תוכל האישה לממש את זכותה למדור. לצד זאת יש לזכור שהן חוק המקרקעין והן חוק יחסי ממון קובעים באופן ספציפי שלא ניתן לפרק שותפות במקרה ובו ההורה המשמורן מתגורר במקום עם ילדיו הקטינים.

במצב עניינים זה, בתי המשפט מנסים לאזן בין שתי הזכויות הללו, כאשר לעיתים זכות אחת גוברת על הזכות האחרת, ולעיתים מתבצע פירוק שיתוף בד בבד עם חלוקת משאבים כוללת של יתר הנכסים.

לדוגמה, בפסק דין שניתן ב-2006 בבית המשפט המחוזי בירושלים לגבי בני זוג שאינם מתגוררים יחדיו למעלה מחמש שנים, אושר פירוק השיתוף של דירת המגורים המשותפת לשעבר אך רק בתנאי שיימצא מקום מגורים חלופי לילדים. לאחר חלוקת הכספים בין הצדדים והפסקת תשלומי המשכנתא, הרי שהאב ישלם לבת זוגתו לשעבר כ-800 ש"ח דמי מזונות. עוד נקבע שגם המכונית המשותפת תימכר ושווייה יתחלק שווה בשווה בין הצדדים.

מנגד,בפסק דין מורכב יותר שניתן בבית המשפט לענייני משפחה בטבריה ב-2010, הוצב לפתחו של בית המשפט מקרה ובו לבני הזוג לא היו ילדים ולמעשה הבעל שילם את שכר הדירה עבור אשתו במשך יותר משנה במסגרת תהליך גירושין ארוך. בעוד הבעל ביקש לפרק את השותפות במהירות האפשרית, האישה טענה כי מכיוון שתבעה את בעלה בתביעה נזיקין מקבילה על סך הגדול יותר מחלקו בדירה, יש צורך לחכות עם ההחלטה עד לבירור תביעה זו כיוון שיכול להיווצר מצב בו ייאלץ הבעל להעביר לה את כל חלקו בנכס.

בית המשפט לא קיבל את טענת האישה מכמה טעמים: ראשית כל, לא הייתה כאן פגיעה בקטינים. שנית, לא ניתן להשליך מתביעה נזיקית באפיק אחד על תביעת פירוק שיתוף בהליך גירושין, כך שאין מניעה לדחות את פירוק השיתוף. למעשה, ייתכן כי דווקא פירוק השיתוף יביא לפתרון מהיר יותר של הסכסוך בכללותו מאשר המשך גלגולה של תביעת הנזיקין…

צו למדור ייחודי
צו למדור ייחודי הוא צו הניתן בסמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני והוא מחייב את הבעל לאפשר לאישה להמשיך להתגורר באותו בית מגורים (מדור) בו היא מתגוררת כעת. המשמעות המעשית של צו למדור ייחודי היא שכל בקשה שיגיש הבעל לצורך פירוק השיתוף לבית המשפט לענייני משפחה תצטרך להיבחן על סמך הצו למדור ייחודי אם זה ניתן קודם לכן.

לעיתים מתרחשים מקרים יוצאי דופן בהם התביעה לפירוק השיתוף מוגשת בין הגשת הצו למדור ייחודי ובין קבלת פסק הדין בעניין. כך למשל קרה במקרה שהוגש לבית דין לענייני משפחה בכפר סבא בשנת 2010, אז קבע בית המשפט שעיקרון הכיבוד ההדדי בין הערכאות קובע כי יש לכבד את עצם הגשת הבקשה ולדון במקרה לאור הצו למדור, וזאת מכיוון שלא מדובר ב"מרוץ סמכויות".

כפי שראינו, חלוקת דירת מגורים הינה עניין מורכב. למרות שהחוק הפשוט קובע כי רק דירה שנרכשה במהלך הנישואין עומדת לחלוקה, לעיתים ישנם מקרים יוצאי דופן.בנוסף, ישנם מקרים שבהם לא ניתן לפרק שותפות בדירה עקב הגנות אחרות שיש לאישה. מסיבה זו, יש לוודא כי עורך דין משפחה אותו שוכרים לצורך ניהול הליך הגירושין, מתמצא גם בכל האספקטים של חלוקת נכסים ויוכל להפוך אותו לפשוט ככל הניתן תוך כדי הימנעות מתביעות שהסיכוי שלהן להתקבל על ידי בית המשפט קטן.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה