Blog
בלוג מאמרים

מי ירצה לוותר על העיזבון של שמעון?

4 דצמבר, 2009 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

מאת: עו"ד אביבית מוסקוביץ

באופן טבעי, נושאים של צוואות, ירושה ועיזבון עולים לכותרות במיוחד כאשר מישהו בעל ממון רב נפטר. במאי השנה הלך לעולמו המליארדר הישראלי-בריטי סמי שמעון והותיר אחריו ירושה של מאות מליוני דולרים. לא מפתיע היה לגלות שהתפתחה לה "מלחמה משפטית על השלל".

שמעון הותיר אחריו צוואה בו הוא מורה לחלק את ירושתו בין אשתו, בנותיו ועוד 36 יורשים אחרים. לפני כארבעה חודשים וחצי פנתה האלמנה לבית משפט בבקשה למנות את השופט גוטזגן כמנהל עיזבון זמני, בהתאם לצוואה. תפקידו של גוטזגן לפי חוק היה לבדוק מהם הנכסים הכלולים בעיזבון, לנהל אותם במידת הצורך ולחלקם בין היורשים. אולם תוך זמן קצר פרץ בינו לבין האלמנה סכסוך, שלאחרונה דווח כי הסתיים בהסכם פשרה. על פי הדיווחים, בהסכם נקבע כי שכרו של מנהל העזבון ישולם לא מתוך נכסי העזבון אלא מתוך חלקה של האלמנה ברכוש ועליו לממש את נכסיו של שמעון, בהם דירות, מניות, ניירות ערך, פקדונות וחשבונות בנק, לצורך חלוקת הסכום המזומן שעליו הורה שמעון בצוואתו – כ-100 מיליון דולר.

אולם מסתבר שהסכם הפשרה הוא עדיין לא סוף הסיפור. על פי הדיווחים, אחיו של שמעון עומדים להגיש התנגדות לבקשה לאישור ההסכם שהגישו האלמנה ומנהל העיזבון הזמני ואף לפתוח בהליכים משפטיים בקשר לחלקם בעיזבון, הנאמד לטענתם בשליש מהעיזבון. איך אומרים? צרות של עשירים…

הסיפור של שמעון מעורר מספר שאלות מקצועיות ואנסה לענות עליהן בקצרה:

  • מיהו הגוף הרשמי המוסמך לטפל בעזבונו של אדם שנפטר?

כאשר אדם נפטר, הגוף הרשמי שאליו יש לפנות תחילה הינו הרשם לענייני ירושה, אשר אליו נהוג להגיש בקשה לצו ירושה או בקשה לצו קיום צוואה.

  • מה קורה כאשר הנפטר הורה בצוואתו את מי למנות כמנהל עזבונו?

כאשר נפטר הותיר הוראות בצוואה לפיהם יש למנות מאן דהו כמנהל עזבונו, הרי שראשית אין הדבר מחייב את אותו אדם. אך במידה ומנהל העזבון מוכן לשמש ככזה, ואין כל התנהגדות מטעמם של מי מהיורשים, הרי שתוגש בקשה מתאימה לבית המשפט במטרה להסדיר את המינוי – כפי שקרה במקרה של שמעון. במידה ויש התנגדות של מי מהיורשים לאותו מנהל עזבון, הרי שבית המשפט הוא שיחליט באשר למינויו. כאשר אין הוראות למינוי מנהל עזבון. יחד עם זאת, יכולים לבקש מבית המשפט מינוי שכזה במידה וסבורים שיש בכך טעם.

  • איך נקבע שכר של מנהל עיזבון?

השכר נקבע בחוק. יחד עם זאת פתוחה הדרך לפנות לבית המשפט שהוא שיקבע את גובה שכרו של מנהל העיזבון. הן מטעם היורשים והן מטעם מנהל העזבון בעצמו.

  • מי מוסמך לפטר מנהל עיזבון ובאיזה נסיבות ?

במידה ומי מהיורשים סבור כי מנהל העיזבון לא עושה את עבודתו נאמנה, או כפי שהם סבורים שהיה עליו לעשות – הרי שעליהם לעתור לבית המשפט והוא שיורה אם מנהל העזבון ימשיך בתפקידו ואם לאו.

  • מה הכוונה כשכתוב בדה-מרקר כי:  "האלמנה זכאית לפי החוק למחצית מהרכוש, מכוח הלכת השיתוף בין בני זוג"

זוג שנישא לפני 1974 הרי שהלכת השיתוף היא שחולשת עליהם ובהתאם אליה, זכאית האלמנה למחצית מהרכוש שנצבר

  • מה קורה במקרה כשחר שהוגשה בקשה לצו קיום צוואה, התגלה שאחד מהנהנים על פי הצוואה היה מעורב בעריכתה או חתימתה?

ניתן להגיש התנגדות. יש לחקור אם האדם שנהנה אכן היה מעורב בניסוח הצוואה ונכח בשעת החתימה

  • באיזה אופן יחולק עיזבון, אם המצווה ציווה לחלק את עזבונו למספר יורשים, אולם הוא לא קבע כמה יקבל כל אחד מהם?

במידה ומצווה לא קבע מה שיעור של כל אחד מהיורשים. הרי שפתוחה הדרך בפני מי מהיורשים לפנות לבית המשפט והוא שיכריע בנדון.

מאת: עו"ד אביבית מוסקוביץ

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה