Blog
בלוג מאמרים

צו עיכוב יציאה מן הארץ

18 נובמבר, 2012 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

הקושי להתעמת עם דינמיקת החיים הפחות נוצצת כמו מתן גט, תשלומי מזונות או הפסד משמורת על הילדים המשותפים, מובילים לא אחת לנטישת המערכה. אין כאן מדובר בעזיבת המערכה כשהעניינים סדורים ופתורים, אלא באקט שפרושו התרסה והפרת החוק בצורה בוטה. אם כן, מתי פועלים? כבר מהחשדות הראשוניים, אותם ניתן לאמת או להפריך באמצעות עורכי דין המתמחים בדיני משפחה, שלא אחת נעזרים בשרותיהם של ההוצאה לפועל ובשרותיהם של מיטב משרדי החקירות פרטיות מקצועיים, הבקיאים בחוק .

מהם המקרים בהם אין מנוס מהוצאת הצו?

  • הותרת אישה בעגינותה.
    סרבנות גט הינה תופעה שכיחה המעגנת את מעמדה של האישה כנשואה בנשואים שאינה רוצה כל חלק בהם, אך גם אינה יכולה לסיימם בשל סירוב בעלה במתן הגט. על מנת להשיב את הסדר על כנו, בפני בית הדין הרבני עומדים מספר סעדים שמטרתם לגרום לבעל לתת גט מרצונו ולא גט כפוי או "גט מעושה" הנחשב פסול. אחד מסעדים אלו הוא כמובן, הוצאת צו עיכוב יציאה מן הארץ.
  • אי תשלום מזונות.
    אי תשלום מזונות בהתאם לפסיקת ביה"ד מקנה לאשה (ולעתים, גם לגבר) את האופציה להגשת תביעה בלשכת ההוצאה לפועל. הפנייה אינה מותנית אלא בהסכם גירושין או פס"ד כתוב המהווים הוכחה לזכאותכם במזונות. בין אם מדובר במזונות אישה או ילדים, עדיין זכותכם לדרוש את שמגיע לכם. ההוצאה לפועל נעזרת ב-סעדים כמו עיקול משכורות, חסכונות ונכסים. במקרים קיצוניים נעשה אף שימוש במאסר ובצו עיכוב יציאה מארץ, זאת באם התעורר חשד בקרב ראש הלשכה כי החייב מתכנן לצאת מהארץ ולהתחמק מתשלומי המזונות.
  • ניסיון הוצאת קטין מהארץ.
    היה והתעורר חשש מהותי בדבר ניסיון הוצאת הקטינים אל מחוץ לגבולות הארץ על ידי אחד מבני הזוג לשם הרחקתם מבן / בת הזוג, או חבלה מכוונת בהליך המשפטי שמטרתו קביעת גורל הילד, על ידי הוצאתו "מהתמונה" ללא רשות בן/ בת הזוג- כל אלה ודומיהם מהווים עילה להוצאת צו לעיכוב יציאת קטין מהארץ. הצווים המוצאים בד"כ בעל תוקף שפג עם הפיכת הקטין לבגיר.
  • ניסיון פגיעה ברציפותו של תהליך הגירושין.
    באם טרם נסתיימו הליכים מהותיים כמו מתן הגט או הגעה לכלל הסכמה בנושאים בהם נתגלעו מחלוקות מהותיות, הרי שהפגיעה לעתים היא דו צדדית. הותרת נשים בעגינותן, הפסד משמורת, קביעת מזונות בגובה שנתבע ללא כל דיון מקדים ופגיעה במערכת היחסים הקיימת עם הילדים, הינם רק חלק מתוצאות היציאה מהארץ על ידי אחד מבני הזוג.

לתשומת לבכם!
צו עיכוב יציאה מן הארץ מהווה סעד בעל משקל נכבד שאין להקל בו ראש או לבקשו בפזיזות, מדוע? כי תוצאותיו יכולות להטות את הכף לחיוב או לשלילה. אפקט רצוי וחיובי לרשות מבקשי הצו הוא אפקט הלחץ האדיר המופעל על הצד שכנגד ומחייבו להתעמת עם העובדות מהן מנסה להתחמק. לעומת זאת, ניצול אותו סעד חיוני למטרות קנטרניות או לשם השגת יתרון בתהליך הגירושין, עלול לייצר אפקטים בלתי רצויים. ביניהם הסבת נזקים כבדים למקבל הצו, ובמקרה של בקשת סרק או "בקשה קנטרנית", בית המשפט רשאי לחייב את המבקש בתשלום פיצויים לאדם שהוסב לו הנזק ותשלום בגין כל הוצאותיהם המשפטיות הן של הנתבע והן של המדינה.

כיצד בודקים האם קיים נגדכם צו עיכוב יציאה מהארץ?
לשם בירורים, עליכם לפנות לרשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול במספר – 3450*

שעות פעילות המענה הטלפוני של המרכז הן בימים א' – ה' 08:00-16:00. (בימי חול בלבד).

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה