Blog
בלוג מאמרים

בית הדין הרבני ומירוץ הסמכויות

11 אוגוסט, 2013 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

חוק שיפוט בתי דין רבניים, תש"ג- 1953, מקנה לערכאה הדתית את מעמדה כאוטוריטה שיפוטית לענייני נישואין וגירושין של יהודים, אזרחי המדינה או תושביה. ערכאה זו יונקת את פסיקתה מהדין העברי ושופטת ברוח ההלכה, ומכאן שונותה הרבה מהערכאה האזרחית. שונות זו בלוויית סמכויות המקבילות לשתי הערכאות הולידו את מרוץ הסמכויות. מרוץ שתחילתו, כבר משלב בחירת הערכאה, יקבע את סופו. אך ראשית חכמה- היכרות עם ביה"ד הרבני.

סמכות שיפוטית
ביה"ד הרבני בעל סמכות בלעדית בנושאי נישואין וגירושין של בני הדת היהודית. בנוסף, ערכאה זו בעלת סמכויות המקבילות לסמכויותיה של הערכאה האזרחית, בכל הנוגע לעניינים הנכרכים בתביעת הגירושין- חלוקת רכוש, מזונות אישה, משמורת והסדרי ראייה. מזונות ילדים נידונים בבית המשפט לענייני משפחה, אלא אם כן קיימת הסכמת שני הצדדים להתדיין בה בביה"ד הרבני.

על מנת להקנות את סמכות הדיון לביה"ד בעניינים שבכריכה יש לעמוד במספר תנאים- כנות התביעה והכריכה של נושאים אלו אליה, וכמובן, העדר תביעה דומה שנעשתה קודם פניית התובע/ת לביה"ד הרבני. היה והתביעה אינה עומדת באחד מתנאים אלו, הסמכות הדיונית בנושאים אלו עשויה לעבור לחזקת בית המשפט לענייני משפחה, ללא התחשבות בקדימות הגשת התביעה בביה"ד הרבני.

מהות המירוץ
עצם קיומן של ערכאה דתית ואזרחית הפועלות במקביל יצרה את המרוץ הבלתי נמנע, הלא הוא "מירוץ הסמכויות". בבסיסו עומד העיקרון על פיו הערכאה בה הוגשה קודם הבקשה/ תביעה תקבל את הסמכות הבלעדית לדון בעניינה. בטרם "רצים" חשוב להיוועץ בעורך דין גירושין שיכוון את הלקוח לערכאה שתטיב לשרת את האינטרסים שלו, בהתאם לנסיבות. במקרים בהם ישנו חוסר בהירות מחמת תביעה שהוגשה ע"י כל צד בערכאות שונות, נעזרים בכללי המפתח של בג"ץ פלמן.

גירושין בביה"ד הרבני- הכיצד?
אין גירושין ללא עילה מוצדקת. עילות הגירושין נחלקות לעילות אובייקטיביות הדנות במצבו הבריאותי, פיזי ונפשי של בן הזוג שאינן בשליטתו, ועילות שאינן אובייקטיביות ודנות באשמת בן הזוג הנובעת ממעשיו (סירוב קיום יחסי אישות, בגידה, הכשלת הצד השני בקיום הדת היהודית וכד').

עליכם לנסח עילת גירושין בצורה מפורטת וברורה בלוויית כל פרט שיתמוך בעילתכם (אישורים, מסמכים, תצלומים, תאריכים חשובים – שהושגו באופן חוקי!). היזהרו מעילות סותרות שיגרעו מאמינותכם בקרב הדיינים.

שיתוף פעולה בסיסי. לכל ההליכים המתקיימים תחת קורתו של ביה"ד הרבני על הגבר והאשה להגיע יחד, למעט פתיחת תיק גירושין. אל הדיונים יתלווה אליכם עו"ד גירושין מטעמכם.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה