Blog
בלוג מאמרים

הותקפת מינית על ידי בן משפחה – מה עושים?

24 מרץ, 2016 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

 

באופן די שכיח, עבירות מין נעשות דווקא ע"י אדם שקרוב או שמוכר לקורבן. אותו קרוב יכול להיות חבר או ידיד או חמור מכך, קרוב משפחה מדרגות שונות. במאמר שלהלן, נדון באפשרויות העומדות לקרבן העבירה במקרים כאלו. מצד אחד, מדובר בעבירת מין שמהווה עבירה חמורה מאוד, מצד שני, לא רק שמדובר בעבירת מין, אלא שהעבירה מתבצעת ע"י אדם קרוב, מה שרק מגביר את הקושי ומעצים את הכאב אותו חווה הקרבן.


מהן עבירות מין?
החוק הישראלי מונה מספר עבירות מין, שקבועות בשני חוקים, כפי שיפורט להלן.

  • עבירת המין החמורה ביותר היא עבירת "האינוס", שמשמעותה היא: החדרת חפץ או איבר מין לאיבר המין או לפי הטבעת של האישה, ללא הסכמתה החופשית.
    העונש על עבירת האינוס, עומד על 16 שנות מאסר, וכאשר העבירה מתבצעת באלימות או תוך שימוש בנשק, העונש עשוי להגיע לעשרים שנות מאסר.
  • עבירת מין חמורה נוספת היא עבירת "מעשה סדום", שמוגדרת בתור: החדרת איבר גופני כלשהו או חפץ לפי הטבעת של גבר או אישה.
    העונש על עבירת מעשה הסדום משתנה בהתאם לנסיבותיה, כאשר העונש הנמוך ביותר עומד על חמש שנות מאסר, והגבוה ביותר עשוי להגיע לעשרים שנים, זאת כאשר העבירה נעשית תוך שימוש באלימות או בנשק.
  • עבירת מין נוספת היא עבירת "המעשה המגונה", שמוגדרת בתור מעשה בעל אופי מיני שנעשה לשם "גירוי סיפוק או ביזוי מיני".
    העונש על העבירה עשוי להגיע לשבע שנות מאסר, כאשר העבירה מתבצעת בנסיבות של ניצול חולשה, אלימות, יחסי כפיפות (למשל במקום העבודה) ועוד.
    כאשר העבירה נעשית בקטין או קטינה שטרם מלאו להם 14 שנים, העונש על עבירה זו יכול להגיע גם ל-14 שנות מאסר.
  • העבירות שנסקרו עד כה, קבועות בחוק העונשין התשל"ז- 1977. אך בנוסף, ישנה עבירת מין הנקראת "הטרדה מינית".
    עבירה זו קבועה בחוק נפרד, ששמו הוא החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח- 1998. הטרדה מינית מוגדרת בתור (אך לא רק): הצעה בעלת אופי מיני המופנית לאדם אחר,
    ללא הסכמתו ורצונו, התבטאות בעלת אופי מיני כלפי אדם אחר ללא רצונו, פרסום תמונות בעלות אופי מיני ללא הסכמת המצולם, התנכלות בעל אופי מיני.

דוגמאות לעבירות מין בתוך המשפחה:
כאמור, עבירות מין רבות נעשות גם בין קרובים בכלל ובין קרובי משפחה בפרט. בדוגמאות הבאות, שמבוססות על מקרים אמתיים, נמחיש זאת:

  1. מעשה מגונה בידי בן זוג של הורה: מקרה שבו אדם החל זוגיות עם אם הקורבן, וביצע מעשה מגונה כלפי בתה בת ה- 14 בזמן האירוע.
    המעשה כלל נגיעה באיבר מינה, והתבטאויות מיניות בדמות: רצון לקיים עמה יחסי מין מלאים. אותו אדם נדון לשלוש שנות מאסר.
  2. אונס ביד אב: אב לשתי בנות ובן אחד, אנס את בתו במשך שלוש שנים בדירה בה חיו. האב היה אלמן מאם ילדיו. המשפחה, עלתה לארץ מדרום אפריקה (העבירות בוצעו בישראל).
    האב הורשע בבית המשפט בביצוע מספר רב של מעשי אונס כלפי בתו הבכורה, שהייתה בזמן האירועים בת 12 (האב נעצר כאשר הייתה בת 14). האב נכלא ל- 21 שנים.
  3. מעשה מגונה בידי קרוב משפחה: במקרה אחר, דודה (אחיה של אם הקורבן) של קורבן, ביצע כלפיה מספר אירועים של מעשה מגונה, שכללו נגיעות באיברים מוצנעים והצמדת איבר מינו לישבנה.
    הקרבן, הייתה בזמן האירועים בת 15. הדוד הורשע ונכלא ל- 11 שנות מאסר.

מהם הכלים העומדים לרשותו של קורבן עבירת מין שנפגע ע"י בן משפחה?
כאמור, עבירות מין המתבצעות בקרב המשפחה הן דבר שכיח לצערנו.
אך מנגד, למרות הקושי, לקורבן עבירת מין שנפגע ע"י בן משפחה, קיימים מספר כלים כדי להתמודד עם סיטואציה כזו:

להתלונן במשטרה: קורבן עבירת מין יכול להיות מלווה בידי בן משפחה, בעת הגשת התלונה. בכלל, נפגעי עבירה זכאים לזכויות רבות מכוח חוק זכויות נפגעי עבירה,
התשס"א- 2001, כגון: זכות לקבל מידע, זכות להביע עמדה, זכות להגנה ממי שפגע בהם. לכן, אם נפגעת מעבירת מין קלה כחמורה, רצוי להגיש תלונה במשטרה.

צו הגנה: מי שנפגע מאלימות (ועבירת מין היא אלימות לכל דבר) יכול להגיש בקשה למתן צו הרחקה נגד בן המשפחה (החוק מכנה זאת "צו הגנה").
לשם כך יש להגיש בקשה לבית משפט השלום או בית המשפט לענייני משפחה. צו הגנה הוא אומנם מוגבל בזמן, אך הוא עשוי לשמש בתור "תרופה זמנית" בדמות הרחקת הגורם הפוגע מהקרבן,
ככל שמדובר באדם שלא נעצר עדיין ע"י המשטרה או ששוחרר בתנאים מגבילים עד לסיום משפטו.
חשוב להעיר, שגם המשטרה וגם בית המשפט הפלילי, הדן בעניינו של החשוד שביצע עבירת מין, יכולים להורות על הרחקתו מהקורבן.

להגיש תביעה משפטית: אומנם, הטיפול הפלילי במי שביצע עבירת מין מצוי בידי רשויות החוק.
אך אין בכך כדי לחסום את הקורבן מלהגיש תביעה משפטית אזרחית שתכלול פיצוי כספי, נגד מי שביצע כלפיו את עבירת המין.
לכן, רצוי מאוד לשקול הגשת תביעה בעת הצורך. אגב, לדוגמא, החוק למניעת הטרדה מינית, מאפשר קבלת פיצויים של 120,000 ₪ ללא הוכחת נזק.

לקבל ייעוץ משפטי בעת צורך: עורך דין מיומן ילווה את הקורבן בכל שלב ההליך. לכן, קבלת ייעוץ משפטי היא הכרחית ומשמעותית גם לטובת קורבן העבירה.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה