Blog
בלוג מאמרים

הקרב-על המשמורת

5 פברואר, 2018 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

הקרב על המשמורת:
כשההורים משתמשים בילדים כדי לפגוע בצד השני

לא קל להתגרש, אך כאשר ילדים מעורבים בסיפור, הכל מורכב יותר;
יש הורים שמשתמשים בהם ככלי ניגוח נגד ההורה השני –
והורים שמוכנים לוותר למענם על הכל

נ’,  פסיכולוגית ממרכז הארץ, היתה בזוגיות עם חברתה ד' במשך חמש שנים, והחליטה להביא לעולם ילד מתרומת זרע.
כשנתיים לאחר שילדה בת, השתיים נפרדו ביוזמתה של נ', אלא שבת הזוג לשעבר, סירבה לקבל את רוע הגזירה – וניסתה להשתמש בילדה כדי לכפות על נ' להישאר בקשר אתה.

ד' פנתה לבית המשפט בתביעת משמורת והסדרי ראייה, בטענה כי היא ונ' הביאו את הילדה לעולם בהליך משותף וגידלו אותה כשתי אמהות, אך נ' טענה כי למעשה היא גידלה את הילדה לבדה. בנוסף, טענה כי סבלה מאלימות פיזית ונפשית מצד בת הזוג לשעבר, וכי מאז הפרידה, ד' בולשת אחריה באובססיביות ומטרידה אותה ואת בני משפחתה. "

מנצלים את הילדים כדי לפגוע בהורה השני

המקרה של נ', מתברר, אינו יוצא דופן. "לא פעם, במקרה של גירושין או פרידה, אחד ההורים מנצל את סוגיית המשמורת – בין אם היא יחידנית או משותפת, כדי לפגוע בהורה השני, או להשיג ממנו משהו – למשל, הפחתה , בדמי המזונות, או זכייה בהטבות כלכליות במסגרת חלוקת הרכוש הכולל" אומרת עו"ד אביבית מוסקוביץ, מומחית בתחום דיני המשפחה והגירושין."

"עניין המשמורת על הילדים הוא בדרך כלל הנושא המטריד ביותר הורים שמתגרשים או נפרדים. הם חוששים שיראו את הילד רק שעות מעטות בשבוע, ושלא יוכלו להשכיב אותו לישון או לקום עמו בבוקר; והם גם מוטרדים מהאפשרות שההורה השני ימצא בן זוג חדש, שיתפקד בפועל כהורה נוסף לילד" , היא מספרת.

במקרה של נ', טענה עו"ד אביבית מוסקוביץ כי לבת הזוג לשעבר אין שום מעמד משפטי שמאפשר לה להגיש תביעת משמורת או הסדרי ראייה: היא לא הורה ביולוגי או מאמץ של הילדה – וגם לא לקחה חלק בגידולה.

כדי לוודא מה הדבר הנכון ביותר עבור הילדה, ביקשה עו"ד אביבית מוסקוביץ חוות דעת מקצועית, אשר קבעה כי אכן מבחינה פסיכולוגית הילדה אינה רואה בד' הורה.

משמורת מלאה ומשמורת משותפת

כיום בישראל, יש שתי אפשרויות מרכזיות למשמורת על הילדים: האחת היא שאחד מההורים יהיה המשמורן – כלומר, הילדים יהיו אצלו רוב הזמן, וההורה השני יקבל אתהילדים להסדרי ראייה – שיאפשרו לו להיות עם הילדים בזמנים קבועים, למשל פעמיים בשבוע וכל סוף שבוע שני, כולל אפשרות לינה.
האפשרות השנייה, שצוברת פופולריות בשנים האחרונות, היא ששני ההורים יהיו משמורנים משותפים, ויחלקו בגידול הילדים באופן שווה.

מסע ייסורים לאחר הגירושים

לדברי עו"ד אביבית מוסקוביץ, ישנם גם מקרים שבהם אחד ההורים מפגין התנהגות בעייתית ואף אלימה: ה', אשת הייטק מאזור השרון, סבלה מאלימות פיזית ומילולית מצד בעלה. היא נאנסה על ידו, הוכתה והושפלה באופן יומיומי – לא פעם לעיני הילדים, והוא אף נהג להראות להם סרטונים פורנוגרפיים.
לאור רצונה העז בפרידה, ה' הסכימה לוויתורים רבים בהסכם הגירושים, שקבע כי היא תהיה המשמורנית על הילדים.

אלא שכאשר ה' עזבה את הבית, האב סירב להניח לבן הבכור ללכת איתה ועם שני הילדים הקטנים יותר.
הוא הסית את הילד נגד אמו, ומנע ממנה לראות אותו.
ה' נאלצה להגיע לבית הספר כדי לשמור על קשר עם בנה, אשר הוזנח על ידי אביו ומצבו הנפשי היה קשה מאוד – עד שהתחיל לפגוע בעצמו.

בעקבות המצב, עו"ד אביבית מוסקוביץ הגישה באופן בהול תביעה להשבת הקטין, ובהמלצת הרווחה, פונו האם וכל ילדיה למקלט לנשים מוכות.

האם והקטינים שהו במקלט כשלושה חודשים ולאחר מכן עברו למקום מגורים חדש.
במהלך כל התקופה נאלצה האם להגיע למשטרה כדי לגונן על עצמה וילדיה מפני האב, ורק לאחר מסכת ארוכה של ייסורים, האב ניתק קשר עם הילדים מיוזמתו, באופן מפתיע.

משמורת ילדים: טובת הילד צריכה להיות במקום הראשון

"כדי לפתור את הדילמה באופן הטוב ביותר, כדאי ששני הצדדים יזכרו שטובת הילד היא החשובה כאן", מדגישה עו"ד אביבית מוסקוביץ.
"כאשר מבינים שהמטרה העיקרית היא לשמור על שלומם הפיזי והנפשי של הילדים – קל ופשוט יותר להגיע להסכם שיהיה טוב לכולם".

אבל מה עושים כשאחד ההורים שוכח את טובת הילד – ומעדיף להשתמש בו ככלי במטרה לפגוע בהורה השני?

לדברי עו"ד אביבית מוסקוביץ, עדיין יש מה לעשות:
1. מומלץ לפנות לפסיכולוג המתמחה בעבודה עם ילדים, ולבדוק אתו איך לעזור לילד להתמודד עם המצב המורכב הזה, שבו הוא משמש כלי משחק בין ההורים.
2. במישור המשפטי, יש לפנות לבית המשפט ולהגיש לו בקשה לתסקיר סעד – שיבחן את נושא ההסתה והשימוש בילד, ויבדוק אם ההורה האחראי לכך יכול להיות הורה משמורן לאור התנהגותו המסיתה.
3. אם הצעד הזה לא משיג את המטרה – יש לבקש מבית המשפט לערוך בדיקת מסוגלות הורית לשני הצדדים, שתבחן את אישיותו של כל הורה ותקבע האם הוא יכול לשמש הורה משמורן. גם כשבסופו של של דבר ייקבעו הסדרי ראייה, ייתכן שיהיה צורך בפיקוח חיצוני – כדי למנוע מאחד ההורים להסית את
הילדים כנגד האחר.

עו"ד אביבית מוסקוביץ היא מומחית לדיני משפחה וגירושין, ומייצגת לקוחות במסגרת הליכי גירושין, קביעת משמורת, חלוקת רכוש, הסכמי ממון ועוד.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה