Blog
בלוג מאמרים

עשה ואל תעשה במהלך דיון גירושין

6 יולי, 2021 על ידי עו"ד אביבית מוסקוביץ

 

ישנם אנשים רבים שהם ורבאליים ,חדי מחשבה ומבטאים עצמם היטב.

יחד עם זאת מרבית האנשים הנמצאים בהליכי גירושין מגיעים בפעם הראשונה לאולם דיונים וגם אם הם התגרשו בעבר לא תמיד הממשק שלהם עם הערכאות השיפוטיות היה גבוה.

המעמד המיוחד מטבע הדברים מעורר התרגשות , מבוכה ואף לעיתים חרדה .

אז ממה חשוב שנמנע באולם הדיונים  ואיך חשוב שנתנהל?

  1. שליטה עצמית – הדיונים לעיתים סוערים ולעיתים קשה מאד למתדיין לשמוע מה אומר עליו עורך הדין בצד השני, הצד השני ולעיתים אף השופט .

יש מי שבוחר להגיב ומגיע אף להתלהמות וחוסר נימוס שכן חווה פגיעה ממה ששומעות אוזניו.

חשוב להבין שהתנהגות כזאת הינה בעוכרי אותו מתדיין שמייד מצטייר כלא מאופק ולעיתים אף כחוצפן והדבר משליך על דמותו.

למשל באחד התיקים השופט הביע תרעומת מתביעה שהגיש האב וביקר אותו באולם. האב שלא יכול היה לשאת את מה שאמר לו השופט החל לצעוק באולם כי השופט נגדו וכי לדעתו המערכת רקובה. השופט עצר את הדיון ואף פסק הוצאות כנגד האב.

  1. הרצון לצעוק את האמת

מתדיינים רבים לעיתים באופן ספונטאני קמים ומתחילים לטעון טענות או לספר עובדות שעה שאיש לא ביקש מהם לדבר , אך הם אינם עומדים בפיתוי…

המציאות שברוב המקרים אותם מתדיינים עושים נזק לעצמם.

למשל באחת מהתביעות למזונות קטינים שעה שהאב ביקש שלא לפסוק לו לשלם מזונות וכי הצדדים יתחלקו בהוצאות הילדים בחלקים שווים ועוד הוסיף כי שכרו אף נמוך מזה של האשה ויכולותיו מאד נמוכות .

אחר ששמע את המילים הקשות של אשתו כלפיו במהלך הדיון ולמרות היותו מיוצג לפתע צעק באולם כי הוא משלם הכל על היילדים ואת כל הוצאות הבית והאשה.

כמובן טענה כזו הינה בניגוד לטענתו להעדר יכולת כלכלית והיתה בעוכריו.

לכן, חשוב שתסמכו על הייצוג שנטלתם ואם אינכם מרוצים מהייצוג תוכלו להחליפו אך להתחיל להעלות טענות יזומות באמצע הדיון זוהי התנהגות שלא תשרת אתכם.

  1. שפת גוף

תנועות מוגזמות ונמרצות  הצועקות חוסר נינוחות משדרות מסר שעשוי להעיד על אישיות אלימה.

חשוב שתנועותיכם תהיינה אסופות ומבקרות וכי שפת הגוף תהיה בשליטה.

הדבר נכון ותקף לכל סוג של דיון ובטח כאשר המתדיין  בדיון של צו הרחקה אשר נטען לגביו כי הוא אלים. אדם כזה חשוב כי יזהר שבעתיים שכן כל תנועה נמדדת.

  1. אופן מתן עדות מטעמכם

ראשית, יש להתכונן היטב לעדות ומצופה כי עורך הדין שלכם יסייע לכם.

מעבר לכך, קראו היטב את כתבי הטענות שהוגשו מטעמכם, לעיתים חולף זמן רב מיום הגשת התביעות ואפילו תצהירי העדות ועד יום מתן העדות בפועל ולעיתים חלים שינויים עובדתיים.

לכן חשוב להכיר היטב את הטענות שלכם בעבר ואת המציאות עליה ברצונכם לספר בהווה טרם תעידו.

להעיד בקול רם ובקצב איטי

כאשר אתם מעידים או נשאלים שאלות על ידי השופט שלא במסגרת עדות חשוב לדבר בקול רם כדי שכל מה שאתם אומרים ישמע. חשוב לדבר בקצב איטי כדי שהקלדנית תספיק לכתוב הכל.

יש להימנע מהומור במהלך העדות ומהערות ציניות– התנהגות כזאת מעוררת אנטי בדרך כלל .

יש להימנע מתשובות מסורבלות וארוכות – לעיתים יש מי שמעיד ולא יכול להמנע מלספר את כל הסיפור על פי דרכו . המשמעות היא שיש סיכוי גבוה שאותו אדם יספר דברים אשר עשויים להיות בעוכריו וגם ייגע את השופט אשר יהפוך להיות חסר סובלנות כלפיו ולבסוף לא יצליח נותן העדות לומר את הדברים החשובים באמת.

השימוש בצמד המילים  " אינני זוכר"- קורה שנותן העדות איננו זוכר פרט מסויים אך שימוש מוגזם במילים אינני זוכר מעיד על חוסר אמינות ורצון לחמוק ואל תתפלאו שהתוצאה של פסק הדין או ההחלטה תהיה לא טובה בעיניכם אם לא תעשו שימוש מושכל ב"אינני זוכר ".

אבל מה נעשה אם בכל זאת הגענו למתן עדות אך יש לנו תחושה כי השופט נגדנו ואוחז בדעות שאינן משרתות אותנו, הוא קצר רוח ואנו לא מצליחים להביע את עצמנו-

גם אם זאת החוויה שלנו יש להקפיד על דיבור מנומס ונינוח .

חשוב לתבל את העדות ברגש ולקרב את השופט אלינו ולא להרחיקו .

חשוב להתנהל בנועם הליכות ולבקש בנימוס מהשופט להסביר את עצמנו .

אמנם יתכן וננהג כך ובכל זאת לא נזכה לאהדת בית המשפט אבל לפחות לא נעורר אנטי ותמיד יש סיכוי טוב שגם נצליח לגרום לשופט לראות אותנו ואולי גם להזדהות.

Handle with care

פרטי התקשרות

שנתקדם יחד לצעד הבא?

    *שדה חובה

    מפת הגעה